Hem > SAAB > Varför hörs inte IF Metall?

Varför hörs inte IF Metall?

När det uppstår en kris i livet, så går man igenom ett antal faser, (enligt psykologin). Vi har chock, reaktion, bearbetning och nyorientering. Jag vet inte riktigt var jag är i krisskedet.. Stundtals är jag oberörd, ibland är jag förtvivlad men mest är jag nog förbannad och vill skylla på någon.. Man letar efter syndabockar till det som hänt, vet inte varför, för saken har ju redan skett och jag vet inte om man mår speciellt mycket bättre av att kunna kräkas över alla dom där dumma som gjort att jag är i den här situationen. Men tydligen så är vi sådana vi människor, och antagligen är det ett sätt att bearbeta för att kunna gå vidare..

Jag har tidigare skällt över media och staten, läs gärna Statens fel  och en äldre blogg Hyenorna (klickar man på den kursiva texten länkas man automatiskt).

Idag tänkte jag skälla på min egen organisation den jag själv representerat i nästan 10 år. IF Metall.

Inte för att jag på något sätt vill försvara mig själv, och komma med en massa bortförklaringar. Men det senaste året vill jag påstå vart det mest frustrerande året någonsin som förtroendevald. Året har bestått av en massa frågor men inga svar. Ingen information som gjort att man känt sig insatt i vad som händer. En massa skäll ifrån medlemskåren, som saknar information och vill veta.. Jag förstår, för jag vill också veta..

Vår fackliga organisation är uppbyggd genom att vi har en Verkstadsklubb, med ett antal folk som jobbar heltid där, sedan finns det en förgrening med gruppområden, alltså ett område per fabrik, tex montering, kaross, måleri, materialhantering etc,etc.. På varje område finns en ordförande och i regel ett lokalt huvudskyddsombud på heltid..  För att kunna sköta fackliga frågor lokalt. Och det blir ju så att den man ringer blir ju den lokala fackordförande eller huvudskyddsombud, för att få redan på saker. Och vi har inga svar.. frustration…

Jag personligen har inte vart så farligt nedringd (Är L Huvudskyddsombud) jämfört med mina ordförande kollegor, stor respekt för dom. Jobbat på och tagit emot samtal från medlemmar nästan dygnet runt oavsett helg eller annan ledighet. Dom har jobbat under förutsättning noll, men har ändå lyckats att vara till hjälp och stöd.. och hela tiden försökt att få fram information så gott de har kunnat. De jag tänker närmast på är ju naturligtvis de jag själv jobbat närmast, Leverans ordförande Stefan Larsson och Monteringens ordförande Martin Collander..

Nä jag tänker inte skälla på vår egen lokala organisation på SAAB, vare sig klubb eller gruppområden. Mer än kanske att jag blir lite förvånad över att man helt plötsligt börjar ryta till om information från konkursförvaltarna, jamen… hur har det vart innan då? Hur mycket information fick facket? Jo oftast efter media eller samtidigt.. Det har jag stört mig på..

Nä, däremot vad gör vårt förbund? Stefan Löven sa att man skulle jobba för en lösning för medlemmarnas jobb situation, man skulle jobba hårt med att försöka påverka för en fortsatt drift, läs Stefan Löven IF Metall ..

Men jag har inte hört ett ljud mer sedan dess, mer än som sagt man härskna till för att klubben inte fått MBL av Konkursförvaltarna. Jag kan tycka att IF Metall som ett av de största fackförbundet i sverige borde kunna låta mer, och tydligt visa att man verkligen gör något.. Men det enda jag hör från Löven det sista var igår, då han på radion var bekymrad för partiet.. Det var hans största bekymmer just nu.. Det parti som tappat kompassriktningen redan i slutet av 80 talet, och har sedan bara gått tillbaka och förvirrat sig åt olika håll, mest åt mitten… Varför bekymra sig för det nu..?? Det är flera år till nästa val, men jobben i Trollhättan och i regionen där IF Metall har flest medlemmar är just på väg att försvinna.. Borde inte Stefan Löven bekymra sig mest för det??

Nä, tycker det låter en massa just för stunden, för att sedan bara bli alldeles tyst… Vi talade om för medlemskåren att Metall jobbar för det här, det skall ni vara säkra på… Kan vi egentligen vara det?

Det senaste i media.. Svenska dagbladet har pratat med GM. GM säjer att man aldrig någonsin kommer att släppa licenserna till någon köpare.. Detta visste vi väl redan, men jag gissade häromdagen, och gissade på att Brightwell skulle kunna lösa det där med GM, pga av nått uttalande jag läst.. Men nu efter SVD,s artikel så verkar det som att det blev fördel Youngman…

Jaja, bara det blir nått..

Kategorier:SAAB
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Lämna en kommentar