Arkiv

Archive for september, 2012

Väne-ryrs skola (2)

september 26, 2012 3 kommentarer

Läste igår UA,s kommentar i TTELA. Angående att välja sina ord. Hon menar på att ordförande i barn och ungdomsnämnden i Vänersborg är dåligt påläst, gällande Väne-ryrs skola.

Men jag påstår motsatsen, Lena Eckerbom Wendel (M) är mycket väl införstådd med hur saker har hanterats i Väne-ryr. Men hon väljer att bortse från den fakta bilden. Utan väljer hellre en fakta bild som följer hennes och förvaltningens syfte. Anledningen till att jag påstår det är att, jag var på samma möte med henne i Väne-ryr för ca 1,5 år sedan, där vi alla samtliga deltagare fick ta del av en verksamhetsberättelse som förklarar hela situationen. Den är Lena Eckerbom fullt medveten om, och hur rektor och tjänstemän tagit beslut som tillslut resulterat i att det blivit en ohållbar situation att bedriva en skola.

Lena hänvisar till historiska siffror om hur föräldrar valt bort skolan, till förmån för andra skolor i tex Trollhättan och Uddevalla.  Tex 2011 valde 4 elever annan skola i Vänersborg och 9 elever annan skola i annan kommun.. (2011 lades verksamheten ner av rektor, inte konstigt att man valde andra skolor, det fanns ju liksom inget alternativ). Å siffrorna för tidigare år talar också om att man valt bort skolan i Väne-ryr. Och det är klart tittar man bara på de siffrorna så är det ju så att man valt bort skolan. Men enligt föräldrarna och den fakta som vi fick ta del av för 1,5 år sedan talar om, klart och tydligt att det är ingen som valt bort Väne-ryr frivilligt, utom något enstaka fall..

Vi skall också komma ihåg att upptagningsområdet till skolan sträcker sig så långt som till både Brätte och Båberg, och det är klart att bor man 500 meter från en skola i Trollhättan, så väljer man säkert den i stället för att köra barnen flera kilometer/mil åt andra hållet, samtidigt som man kanske har arbete i Trollhättan.. Vi har ju fritt skolval nuförtiden, och det får man väl acceptera.. Men å andra sidan, bor ju folk på andra sidan gränsen som skulle kunna tänka sig att lämna barnen i Väne ryr. (Fick info i söndags om att en familj i Lilla Edets kommun, ville att deras barn skulle gå i Väne ryr, men fick nobben av Vänersborgs kommun, då man ansåg att de får välja sin egen kommun. Vänersborg var inte intresserade???)

Jag kan hålla med UA, att man skall nog välja sina ord. Men håller inte med om att ordförande i BUN inte skulle vara påläst.

Vad är skillnaden på Väne ryr och andra småskolor i kommunen som vissa partier jobbat för? En fråga UA ställer i sin artikel. Och det är nog så enkelt som att verksamheten är redan nedlagd. Precis som Sundals ryr. De andra skolorna i kommunen har verksamhet kvar. Underlaget i Väne ryr är skralt i dagsläget, även om förflyttningarna gjorts mot föräldrarnas vilja. 10-11 elever är för lite för en hel skola. Blir isåfall Vänersborgs dyraste elever.. Därav är det nog så att Väne ryr inte prioriteras lika som de andra skolorna..

Och sedan säger hon i sin artikel, att politikerna borde åka dit, och prata med föräldrarna, om de nu hittar hit… För egen del har jag som ledamot i BUN och Vänsterpartistisk representant vart där två gånger de senaste 1,5 året.. senast i söndags (läs Väne-ryrs skola  samt en äldre blogg från första mötet i Väne ryr Hur många barn är en tillräcklig klass). De kanske inte är så mycket, men samtidigt tycker jag att de träffar jag deltagit på vart värdefulla för mig och min insikt kring skolan. Och vi har inte gett upp än, men som min partikompis Stefan Kärvling (V)  sa i söndags.. Det är upp till invånarna och föräldrarna i Väne ryr om det skall återstartas en skola. Vi har gjort vad vi kan just nu, med att få till en undersökning som tömmer ut hela ämnet, och visar om det kan bli en återtstart eller inte. Föräldrarna måste välja Väne ryr, annars blir det svårt att övertyga och få med sig alla på tåget..

Så till sist, ”Nu har vi en arena. Och då får vi göra det bästa av situationen, och det kommer att kosta, men det får vi ta för den står ju där” En vanlig kommentar jag hört många gånger under de snart två åren jag vart med i det politiska.

När kommer jag få höra denna kommentar? ” Nu har vi en massa skolor, då får vi göra det bästa av situationen, och det kommer att kosta, men det får vi ta för skolorna står ju där”??

Och till det hör också att skola är lagstadgad, det är inte evenemangshallar, idrottsanläggningar eller bandyarenor eller vad man nu vill kalla det för..

Kategorier:Vänersborgs kommun

Väne-ryrs skola

september 25, 2012 1 kommentar

I söndagskväll var undertecknad och partikompisen Stefan Kärvling i Väne-ryr.

Vi var inbjudna för att lyssna på invånarna och föräldrarna om huruvida de ställer sig till en återstart av deras skola. Vi i barn o ungdomsnämnden (dvs oppositionen) röstade igenom att utredningen som tjänstemännen gjort skulle kompletteras med en enkät som frågar föräldrar med barn i spannet 0-7 år om de är villiga att sätta sina barn i Väne- ryrs skola eller om de hellre väljer någon annan i tex Trollhättan eller Uddevalla.

Visst är vi positiva till en nystart, (även om andra, typ VFP inte uppfattat vår ställning). Men, givetvis måste föräldrarna välja Väne-ryr. Man pratar i utredningen om att det finns ett underlag de kommande åren. Och är det så att de som finns inberäknade i det, mangrant i princip väljer Väne-ryr, då är skolan i full gång igen om några år, alltså med full verksamhet. Men statistiken som både minialliansen och förvaltning stöttar sig på för en nedläggning talar om att stora delar prosentuellt sett valt bort skolan de sista 5 åren, man säger att föräldrarna redan valt bort skolan.

Nja, det är ju inte riktigt sant… Utan det är rektor och tjänstemän som valt bort skolan de åren man hänvisar till, genom att successivt plockat  bort verksamhet, till att det blivit så få elever att föräldrarna tvingats byta skola till andra skolor..

Välfärdspartiets Morgan Larsson, skriver en blogg. Där han tvivlar på oss (V). Han tycker även att (S) och (MP) som var inbjudna, men inte kom var oförskämda. Och enligt honom så, i och med att man bestämt om en enkät så måste skolan återstartas??

Återigen, enkäten är att underlag, i utredningen som sedan skall ligga till grund huruvida skolan skall återstartas eller inte.. Visar det sig i enkäten att det bara blir ett fåtal som väljer skolan , så faller ju allt på sin rimlighet, man kan inte ha en skola på endast 10 elever…

Jag håller med Morgan Larsson om oförskämdheten av (S) och (MP), men det var ju ett kort varsel, och man kan ju faktiskt ha förhinder. (S) och (MP) har heller inte vart speciellt positiva till återstart, mer än att man stöttat oss i utrednings förslaget, och givetvis om utredningen visar i sista änden att det är stor uppslutning, så tror jag nog att även dom blir mer positiva.

Morgan Larsson (VFP) var lite arrogant själv vill jag påstå, på mötet. Även om  vi var två representanter från (V) tillika två BUN ledamöter, så ignorerades jag i princip hela tiden, från honom. I allt som rörde BUN hänvisade han till de andra som deltog och deras kunskap, men jag inräknades inte till den skaran. Efter en del ordande om vad duktiga och centerns ledamot och ersättare samt hans egen Bengt Rydholm var, och givetvis Stefan Kärvlings bloggande. Så kände jag att jag vid ett tillfälle när jag fick ordet var tvungen att själv tala om att även jag var ledamot i BUN.

Jag känner mycket för landsbygden, och anser att skola och barnomsorg är navet i orten. Jag är själv givetvis positiv till att skolan skall fortsätta, men man måste även vara realist.. Och det är ingen självklarhet med tanke på skolan i Vänersborgs övriga finanser…

Jag kommer att återkomma i ärendet, för det sades en del intressanta saker på mötet som är värt att ta upp..

Magnus Bäckström (V)

Ledamot i Barn och ungdomsnämnden.

Kategorier:Vänersborgs kommun

”Som ekonom ser jag bara utgifter”

september 19, 2012 Lämna en kommentar

 

 

 

Tänkte lite kring en sak jag snappa upp på sista BUN mötet i Vänerborg. Någon nämnde bandy VM i samband med att ekonomerna drog budget och prognoser.  Som svar på bandy VM, svarade ekonomen ”Som ekonom ser jag bara utgifterna”  Och uppenbarligen ser ekonomen stora utgifter i samband med detta evenemang. Med tanke på hennes min.

Jag vet att jag riskerar att bli kallad hatisk och populistisk med sådana här funderingar, som vi alla Vänsterpartister i Vänersborg tydligen är, enligt vissa. Men jag kan säga som så att jag har inget vare sig emot IFK Vänersborg eller bandyn i sig. Jag är inte intresserad av bandy,det är väl det enda.. Men det jag reagerar på är att vi går minus år efter år på arenan.. Man drar ner på evenemang för det är dyrare att driva evenemang än att låta bli.. Skolan behöver pengar, vi behöver mer personal till skolan osv.. Då kan jag personligen tycka att ett VM i bandy inte är nått vi har råd med, samt att allt skall arrangeras av en bandy klubb, en bandy klubb som har stora ekonomiska svårigheter..  (skall tilläggas att när det gäller ekonomin hos IFK, har jag ingen koll mer än det jag hört på radion).

Jag hoppas jag har fel i mina misstankar och att notan inte blir för dyr.

Någon hade skrivit en kommentar på sr.se/vast,  att det genererade mycket pengar till VBG med stora idrotts evenemang,  minst 2 miljoner i boende och annan kommers.. Någon annan hade svarat att till kommunen kommer det inga pengar, Kommunen äger inga hotell eller resturanger etc.. Jo så är det nog tyvärr.. kommunen drar inte in många kronor snarare tvärtom.

Fast allt är ju försent. kommunen har ju beslutat att stödja detta. Det är bara att hoppas att det blir bra, och inte åter en skandal i VBG,s historia..

Kategorier:Vänersborgs kommun

Rapport från höstens första BUN

september 18, 2012 1 kommentar

Så då var vi igång igen efter sommaruppehållet. Tänker då på Barn och ungdomsnämnden i vänersborg.

Mitt bloggande har blivit mer o mer sporadiskt och under sommaren har det vart i princip noll. Men nu tycker jag det är på sin plats att publicera en liten reflektion från gårdagens BUN möte.

Nämndemötet förflöt under en ganska lång eftermiddag. Det var mycket budget och prognoser. Återigen inte helt oväntat sticker Arena vänersborg ut med ett minus på ett antal miljoner. I övrigt så ser det väl bra ut, man jobbar med besparingar tex ta bort baracker som man hyr, belägna på Frändeskolan.

Medborgardialog projektet stängdes, och man fick en dragning om hur det gått. Man pratade även om att alla byggnader som ligger på BUN skall övergå till samhällsbyggnadsnämnden.. Jättebra tänker man då, då slipper vi minussiffrorna i framtiden. Men,, Bun skall fortfarande äga allt runt omkring fast utom byggnaden. Då inbillar jag mig att likt skolorna så får vi betala hyra till samhällsbygg, och då känns det som att minus siffrorna kommer att fortsätta… Men visst är det kanske bättre att en nämnd som och förvaltning som kan det här med byggnader sköter det, kan ju bli mindre förluster förhoppningsvis.

Vi pratade även om ev återöppnande av Väne ryrs skola. Vi fick en väl genomarbetad rapport av Sven-Erik Sjöberg. Men vi ”Oppositionen” saknade en frågeställning till berörda medborgare i Väne ryr. Frågan är och är mycket viktig, då skolan och underlaget är litet.. Vill föräldrarna ha sina barn i den skolan om vi öppnar den igen. Styrande hänvisar till gamla rapporter där stor andel % av barnen flyttats av föräldrarna till andra skolor. Och givetvis skulle man i en undersökning få det till sig att de flesta väljer andra skolor i andra kommuner så kan man ju inte åter öppna skolan då underlaget blir alldeles förlågt… Men en undersökning skall göras, så blev resulatet när vi röstade om frågan oppositionens 8 mot styrandes 5.

Men nu skall jag komma till en sak som stör mig… Och åter en sak som gör att man funderar på varför man överhuvudtaget skall ha någon nämnd.. Och varför man överhuvudtaget skall engagera sig…

Ni som läst partivännen Stefan Kärvlings Blogg. Vet att det vart en del oroligheter i Frändefors. Kring rektorer. Detta togs upp skriftligt av både Stefan Kärvling och Marianne Karlsson (C). Men det fick man inte göra, man fick inte prata om sådana saker i nämnden för det är ingen nämnde fråga. Personalfrågor är delegerade, och står endast till förvaltningen att sköta. Jag försökte själv vända frågeställningen till organisationsfråga, för det är ju det det egentligen är. Jag vet hur det gått till, då jag själv pratat med berörd individ. Och jag själv vet, då jag själv blivit drabbad då mina barn går i Frändeskolan.

Organisationsförändringar skall alltid förhandlas med fackliga organisationer. Vad jag vet så har det gått till lite si och så med det. Man bedyrar från förvaltningen att man gjort rätt, men när Stefan Kärvling ville höra Fackens syn så blev det tvär stopp.. Frågan hör inte hemma i nämnden. Moderata ordförande i nämnden upprepade gång på gång samma mantra, och blev mer och mer upprörd.. ”Dessa frågor hör inte hemma i nämnden!”

Jag inbillar mig att vi som sitter i nämnden är huvudman, och har arbetsmiljöansvar. Oavsett vad vi delegerar så måste vi kunna få ställa frågor om hur de som vi delegerat till sköter sin delegation. Återigen organisationsförändring kräver konsekvens analys/riskanalys och samverkan.

Jag ställde frågan i en organisatorisk vinkel. Först har man två rektorer i Frändefors, sen beslutar man att ta bort den på Dalbo och ha samma över hela skolan. Senare kommer ett nytt beslut och man delar upp det igen, en rektorsplats tillsätts igen. Alltså två, en på Dalbo och en på Frände, vilket också facken tycker är bra. Alla är nöjda, trodde man. Men en vecka innan skolstart nu på hösten kommer ett brev som talar om att rektorn på Frände tar ut avtalspension. Anledningen är att förvaltningen gjort en ny organisation och där finns Frände rektor inte längre med utan det skall åter bara vara en för hela anläggningen. (Dalbo-Frände). Hon hade blivit erbjuden andra arbetsuppgifter eller att ta avtalspension. Hon valde det senare.

Facken tyckte inte om detta utan när det var skolstart så kunde man inte presentera någon ny rektor för det var inte klart, facken hade stoppat det som skedde. Men bara tillfälligt. För några veckor senare var det klart, en rektor på alla skolorna i Frändefors, samt att man skall anställa en ”biträndande”. Jodå, man kan ju verkligen fundera på vad som är den egentliga orsaken..

Kan det vara personliga skäl, tex att personen i fråga vart ifrågasättande och inte hållt med i allt?? Kan det vara så att ett uttalande kring om man är stolt att jobba i Vänersborg, som kan vart fällande.. Ok, det är bara funderingar som endast förvaltningen vet svaret på. Men som man inte vill tala om för man pratar aldrig om enskilda personalfrågor. Med hänseende till personers integritet. Å det är väl riktigt.

Men jag kan ändå tycka att jag som ledamot måste få ställa frågor kring organisation och om hur förvaltningen sköter sin delegation… Och jag anser att de har en skyldighet att svara.

Min vän och partikollega Stefan Kärvling, har lovat att blogga mer i ämnet så är ni intresserade av vad som hände på gårdagens BUN, så rekommenderar jag hans blogg som är mer ingående än vad min är.

Stefan Kärvlings blogg

Om någon är intresserad av lite alltmöjligt.. Så har jag även egen Hemsida.

Baeckstrom.se

Kategorier:Vänersborgs kommun