Hem > SAAB > Enligt mig, statens fel..

Enligt mig, statens fel..

Nu kommer det en vecka som kan vara full av händelser, kanske… Konkursförvaltarna har deklarerat att de kan ha en grov bouppteckning klar. och då skulle detta kunna öppna upp för de som stå och knackar på dörren.

Jag förvånas över att konkursförvaltarna hela tiden upprepade gånger säger sig vara så förvånade över att det är så stort och komplext.. Jo, det är ju jätte konstigt.. En av sveriges största industrier.. och sen är det klart att ju mer komplext det är, ju längre kan juristerna tjäna pengar på det.. Men som sagt jag förvånas, för det är ju inte direkt några brännvinsadvokater som jobbar med det här, utan proffs.. Och ännu efter snart 4 veckor har man inte presenterat nått av värde.. Jo de har ju haft fullt upp med att försöka se till att de anställda skall få ut sina löner genom lönegarantin.. Varför är det så komplicerat, har det ju inte vart förut när vi fått betalt genom lönegaranti.. Men nu när professionella jurister som jobbar med det, och inte bara någon jurist utan hela staber.. Fattar inte…

Jag tror och jag måste tro, för det som sker i regionen är inget bra, och därför behövs bilfabriken. Staten, som jag anser sket i oss, måste på något sätt ta sitt förnuft till fånga.. Jag minns tydligt glädjen för ett antal år sedan, när det gick ut i media, att nu kommer staten rädda bilindustrin i västsverige. Näringsministern Maud Olofsson sade att man skulle satsa 30 miljarder på utveckling inom bilindustrin, och detta skulle gynna SAAB, och fabriken skulle överleva.. Vet inte vad som hände riktigt, pengarna blev tydligen avsatta, men när de behövdes krävdes villkor som inte gick att leva upp till..

Och de där pengarna som staten slår sig för bröstet om att man gick i borgen för, EIB lånet, fick man ju inte heller tillgång till. Mer än en del.. fast inte allt.

Om man ändå kunde förstå vikten av att behålla den lilla biltillverkaren i Trollhättan, och utnyttja dess resurser för framtida energi snåla och miljövänliga fordon.. SAAB har alltid legat långt framme gällande innovation. Men hela tiden surrar man om att vara försiktiga med skattebetalarnas pengar. Nu riskerar man däremot att förlora stora pengar på arbetslöshet etc..

Nu sprack kalkylerna, man fick inte hela EIB lånet som behövdes för att ta fram den nya bilen och därmed bli självständig från GM. Antonov som ville in och satsa pengar fick inte vara med, kanske tur i sig, fast det vet jag ingenting om, om hans oegentligheter i bankvärlden, har inte hört nått om honom på länge.. Men några pengar kom inte, och jag påstår att det är statens fel.. Om staten använt en del av avsatta pengar till bilindustrin (de där 30 miljarderna) så hade vi kunnat starta och fortsatt och kunnat utveckla både gas och elbilar som faktiskt var på gång. Vilket skulle kunna stärka både exporten och sverige som trovärdiga i rollen som föregångsland i miljötänk.

Och hade staten tagit sitt ansvar, så hade GM inte behövt vara krångliga, för då hade det inte vart aktuellt att sälja till Kina. Utan företaget hade fortfarande varit om inte helt svenskt, så iallafall europeiskt.

BAIC dök upp som gubben i lådan förra veckan och anses ha rättigheter till den 9-3 vi bygger idag. Jag är bara en nyhetstörstade tyckare, men jag kan inte läsa mig till någonstans i gamla artiklar att så skulle vara fallet. Man köpte 9-3 innan den såkallade faceliften. Så modellen efter 2008 tror jag ingick inte i köpet, och så köpte man verktyg till den gamla 9-3/900. Så jag tror inte BAIC kan ha med den att göra, och sen skall tydligen affären kring 9-5 man gjorde bara handla om sedan och inte combi modellen (nått jag sett eller hört nånstans inget jag kan bekräfta)..

Men som sagt nästa vecka kan det hända saker, om inte, kanske nästa vecka igen.. och som sagt jag måste hoppas, och många med mig.

”Det är klart att det löser sig”..

Kategorier:SAAB
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. januari 20, 2012 kl. 13:28
  2. februari 3, 2012 kl. 08:55

Lämna en kommentar