Arkiv

Archive for april 8, 2012

Påskfirande fd SAAB arbetare…

Påskdagen 2012.. Och vad gör man då? Jo,, ”Trimmar” sitt CV!! Och funderar på vad som skall hända med SAAB eller rättare bilfabriken på Stallbacka i Trollhättan.. Känns sådär normalt…

Jag fick kritik av min handläggare Carlos på arbetsförmedlingen. Mitt CV var för mycket, måste bantas.. Skall vara en sida kanske två (inte 8).. Är ju inte så enkelt det där man har ju gjort en del på sina 24 år på SAAB. Och det är klart man vill ha med vad man gjort.. Men jag förstår väl också det att en novell är inget som en arbetsgivare är intresserad av, utan det skall vara något lätt och snabbt,, samtidigt som det skall ge så mycket upplysning som möjligt.. Det jag gjorde för mer än 10 år sedan är inte intressant.. OK, nu är det bantat och jag har två sidor (A4). Men vad säger det..?? Jo att jag jobbat som bromskloss (skyddsombud) de sista 8 åren, har god kunskap i arbetsmiljölagen och vet vilka rättigheter jag har och vilka skyldigheter företagen har, haft facklig heltid, och hållt lite utbildning.. Visst kört truck någon gång.. Men mest jobbat mot företaget (fast för arbetarna).. Låter ju som en merit, som alla arbetsgivare skriker efter..:-)

Jaja.. blir ju spännande att se vilka svar man kommer få på sådan ansökan.. Men o andra sidan är det ju det jag gjort. Jag minns vid min inskrivning på facetten i Trollhättan hos arbetsförmedlingen, den 28 december efter konkursen.. Handläggaren då, rådde mig att inte gå ut med det fackliga uppdragen i ett första läge, för det kan vara negativt hos många arbetsgivare.. Men vad skall jag skriva då?? Skall det bara vara tomt de sista 8 åren??

Igår gick jag igenom arbetsmarknaden över nätet, och kan konstatera att fortfarande är 98% av ledigajobb i Göteborg och Borås i Västra Götaland. Alltså de jobb som jag har någon form av kunskap o erfarenhet av. Sådana jobb som jag skulle kunna klara av..

Nej.. jag måste hoppas på något i Trollhättan, även om det kommer ta tid.

Jag läste den legendariske SAAB bloggaren Swade,s senaste inlägg. Han har haft en omröstning bland sina läsare, vem man skulle vilja se som köpare av SAAB. Mahindra är storfavorit på 64% och Youngman 15% sen är det lite blandat.. Elbils konsertiet får 2%. Swade hoppas och tror på Mahindra. (Visst finns ett drömscenario med BMW, men det är bara i en drömvärld).  Mahindra är lite svåra, att veta vad dom vill.. Men det kanske är så som Swade säger, det kan vara det bästa och de har resurser. När det gäller elbils spåret och Kina/japan konsertium så vill han inte ens kommentera det..

Jag har roat mig lite med söka info kring elbilar och Kina.. Och det finns mycket som talar för att det kan vara en högvinst att producera elbilar i Kina.. Fast just det ”i Kina”.. Regeringen har redan beslutat att det år 2020 ska rulla fem miljoner elbilar och laddhybrider på kinesiska vägar – och har i samma andetag förklarat att man bidrar med runt 100 miljarder kronor i stöd för att det också ska hända. Och det finns också något som säger att kanske till hösten eller nästa år kommer Kina dra åt investeringar i utländska fabriker..??

Jag ramlar hela tiden på ett företag som heter Dongfeng.. Det var ett tidigt ryckte efter konkursen. Men tittar man på detta företag så är de det tredje största personbilstillverkarna i Kina och tredje största lastbilstillverkaren i världen, och har samarbete med bland annat Japanska biltillverkare som NISSAN och HONDA.. Även koreanska KIA.. Dongfeng tittar väldigt mycket åt elbilar.. Och det finns Kinesiska källor som säger,, att Dongfeng koncernen kan komma att lägga ett bud på förvärv av Saabs nya energi- teknikplattform med avsikt att nå en snabb formell affär redan i april. Med ett sådant  förvärv skulle Dongfeng  få tillgång till en Saab bil med hybrid, eldrift och ekologiska fordons bränsle samt andra relaterade teknikplattformar för framtiden och kraven från  nya energi sektorn. Källorna säger också att ett kinesiska tekniska team varit i  Sverige för att göra de sista förberedelserna inför ett sådant förvärv. ?? (samtidigt finns något ryckte om samarbete kring lastbilar Dongfeng och Volvo lastvagnar?? Kan ju vara någon som blandat ihop sverige intressen)

Det finns signaler som säger att kanske redan till hösten kan det komma ett förbud på nya bilar som inte är eldrivna i Peking. Peking har stora problem i dag med avgaser och koldioxid.. Så detta känns ganska naturligt.. och det kan vara så att detta kan vara en strategi av Dongfeng att snabbt komma in på marknaden med hjälp av SAAB teknik.. Och då tillsammans med sina Japanska kompisar..

Fast nu spekulerar jag bara har inga belägg mer än mina egna slutsatser på det jag läser när jag letar på nätet..

Den 10 april är slutdatum på buden (kanske).. sen skall de behandlas och utredas, tar säker låååång tid.. och så skall man även komma med en första bouppteckning som kommer säga 13 miljarder i skuld? Som många höjer på ögonbrynen åt.. En fördubbling på det som sagts tidigare.. Svårt att förstå men det ger sig väll.. Och jag ger mig f-n på att GM har nått att göra med uppskrivna skulder…

Klicka på SAAB Scania loggan överst i bloggen.. Och dröm er tillbaka och hoppas på en ny framtid på Stallbacka,, som det en gång var..;-)

Kategorier:SAAB