Arkiv

Archive for april 4, 2012

1 års jubileum för min blogg!!

 

 

Idag firar jag 1 år med min blogg… 138 inlägg har jag hunnit med och 8341 visningar. Alltså ett snitt på 60 läsare per blogg inlägg.. Fantastiskt roligt. Jag hade som syfte när jag började, att ha en avtankningsstation med mina tankar. Ett forum där jag kan få ur mig vad jag tycker och mina känslor. Och bloggen handlar just om det, mina tankar och hur jag upplever saker, det är kanske inte alltid att alla håller med i vad jag tycker, och jag kan ha fel naturligtvis, men det är ändå min uppfattning.

Jag tycker samtidigt att det är ett bra sätt för mig själv att släppa ut, mer än att spara och bygga på. Det är ju så att ibland blir det fullt och man får svårt att orka med, och sortera sina tankar. Och då har detta vart ett mycket bra sätt att få utlopp..

Så helt klart är det en ego grej till 100%. Och även om bara en person skulle ha läst va jag skriver så skulle det vara fullt tillräckligt för mig.

Allt började med att jag fick mitt politiska uppdrag i barn och ungdomsnämnden, och bloggen fick av det en politisk touch, åt vänster. Men bloggen har blivit att komma till en mer allmän blogg, där jag skriver om allt möjligt som händer mig, bla mycket SAAB och min situation som anställd på företaget sedan 24 år tillbaka i tiden, jag har ett fackligt uppdrag vilket oxå givetvis avspeglar sig ibland. Jag har skrivit om min barndom och folket vid floget i Västra Tunhem (som glädjande blev väldigt populärt). Och givetvis en del politik i ren allmänhet.

Men som sagt 90% SAAB, då det varit det som berört mig mest just förra året och även detta. Jag har från och med nu blivit, skulle man kunna säga officiellt arbetslös. Då min lönegaranti tog slut 30 mars och nu är det A-kassan som gäller. Självklart blir det mycket av detta i mitt liv.

Skolor och kommande ev skolnedläggningar har oxå berört mig både som ledamot i barn och ungdomsnämnden och förälder tillika bosatt i södra dalsland.

Som sagt en blandad kompott,  och fantastiskt kul. Och väldigt kul när man får uppskattningar för det man skriver.

Här nedan följer min första blogg från 4 april 2011.

En ny upplevelse

Jaha, då har man blivit påverkad av en bloggande partikamrat, verkar kul, en helt ny upplevelse, kanske ett bra sätt att åtminstone få skriva av sig lite, få ut en del tankar, även om det kanske inte kommer att läsas av någon. Men kanske kan det ge någon form av egentid och hjärnrensning.

Livet är just nu fyllt med en massa funderingar, en arbetsplats (SAAB) som i dagarna har stött på en massa ekonomiska bekymmer (enligt media), hur det ligger till vet jag inte, men uppenbarligen är det inte helt lysande. Men någonstans i mitt innersta så fortsätter jag att tro, det måste helt enkelt lösa sig. Men helt klart att man påverkas negativt i sitt sinne, och funderingarna pockar på.

Jag ramlade in i kommunpolitiken vid detta årets början, ledamot i barn och ungdomsnämnden (BUN), representerar Vänsterpartiet. BUN är den nämnd som “äger” Arena Vänersborg… Det är oxå BUN som har på bordet att lägga ner ett antal skolor när pengarna tryter. Hur kul är det?? Som sagt rätt in i hetluften, som första politiska uppdrag i hela mitt liv,, lägga ner skolor, småskolor på landsbyggden, landsbyggden har redan gått igenom förändringar som resulterat i nedlaggda servicefunktioner typ bank, affärer etc,etc.. o nu måste de antagligen bli av med sin lokala barnomsorg och skola,, till förmån för större skolor i tätort, samt att det behövs mer pengar till Arena vänersborg, “den är inte färdig”?? Man saknar ett antal miljoner, minst 7, i ett led för att den skall bli klar. Sedan behöver man  ytterligare miljoner i driftskostnader, utöver de 6 milioner som kommunstyrelsen beviljat häromsistens, 2010 kostade arenan 32,1 miljoner och mycket tyder på att det blir liknande siffror 2011.

Gunnar Lidell Moderaterna, sa i samband med att ks beviljade de 6 miljonerna till Arenan, att hade inte BUN fått dessa hade man fått skära någon ananstans i BUN,s verksamhet..

Jag vet inte, men att lägga ner en massa skolor när Arenan fortfarande sväljer en massa pengar och aldrig blir färdig känns inte rätt. 140 miljoner blev 290 miljoner o det bara fortsätter.. Tänk vilka fina skolor vi skulle kunna haft om vi laggt 290 miljoner på att renovera. I stället för att bygga en multi Arena som bara är lämpad för bandy och kaninutställningar..

Japp det va det de,, min första blogg..

Kategorier:Uncategorized