Hem > Vänersborgs kommun > Mulltorp i mitt hjärta..

Mulltorp i mitt hjärta..

Funderar vidare över det som sker, min uppväxt var i Västra Tunhem, och jag gick 6 år i Mulltorpsskola. Jag vet, det är 30 år sedan jag gick ur 6,e klass och det har hänt mycket inom skolan sedan dess, det går inte riktigt att jämföra,, jag vet.

Men ändå, för när jag var liten så var det precis samma diskussion som nu, små skolor skulle läggas ner, små skolor var inte tillräckligt effektiva, de stora enheterna i Vargön och Vänersborg var mycket, mycket bättre..

Vi gick igenom samma sak, vi skulle flyttas till vargönsskola, och sedan när det var dags för högstadiet så skulle vi inte få gå på Lyrfågeln i Trollhättan som våra äldre kompisar, vi skulle gå på Huvudnäs.. Det blev aldrig så, men snacket gick..

Jag vill påstå att även om det är 30 år sedan, och saker hänt i skolvärlden så är det ändå lite samma då som nu. Vi hade en trygg miljö, och även om vi var få elever så hade vi kompisar i stort alla åldergrupper.. Men framförallt en trygg miljö, 3 klassrum, en lärare i varje klassrum, två klasser i varje klassrum. kanske som mest 14-15 elever i varje klassrum. Jag uppfattade att lärarna hade full koll, och lärarna såg alla elever som det så tjäckt klyschas med idag..

Hade man problem med något så fanns det resurslärare som kom ett par ggr i veckan och hade individuella lektioner, för att stötta. Men jag vill ändå påstå att miljön och de mindre grupperna/klasserna var det optimala för att lärarna skulle kunna ha full koll, och ge lite extra till de som behövde. Jag vill nog också påstå att vi som gick i den här skolan inte direkt misslyckades i livet bara för att vi gick i en liten skola som är sämre än stor (som påstås ibland). Visserligen blev inte undertecknad hjärnkirurg eller kärn fysiker.. (Utan blev truckförare).. Jag vill ändå tro att de flesta som kom härifrån gick ur sin skolgång som mycket väl godkända, och fick en förträfflig start i livet, visst föll väl kanske någon igenom men det vore väl konstigt annars..

Den grund man fick i denna skola minns jag ändå med glädje, och önskar att fler skulle få ha förmånen att uppleva. Tänk bara dessa fantastiska skolavslutningar vi hade, och jag tror dom är ungefär likadana idag. Barnen uppträder och under håller föräldrarna, doft av försommar blomster i skolsalarna. Sånt rotar sig i minnet och hjärtat. och närheten till naturen var i mångt och mycket ett stort plus (fanns ingen stor motorväg utanför husknuten på den tiden).. Och så vill jag nog se alla våra skolor i ytterkanterna, visst jag kan förstå att när elevantalet inte längre är försvarbart att man blir tvungen att flytta, tex det finns bara 5 elever i hela skolan och alla går i olika klasser, då är det ju svårt det förstår jag, lite som Väne-ryr med 11 elever t.ex. Men å andra sidan blev jag aldrig riktigt klar på hur saker och ting gick till på den skolan. Och det skulle ju faktiskt kunna finnas möjligheter att fylla på en sådan skola från andra delar, det handlar bara om lite vilja från kommunen. För läget och charmen vill jag påstå har en stor potential gällande den skolan.

Vi måste nog inse en sak.. Och det är att har blivit en del fiasko i den här kommunen genom åren, som varit kostsamma. Arenan som inte skulle påverka, har påverkat. Det är inte samma budget/konto säger någon, och visst det är en annan del, MEN pengarna som delas ut till varje enhet/nämd osv kommer ju från samma pengapåse.. Nu finns Arenan som många säger, och så är det. Men den skall inte belasta våra skolor, för det gör den i slutändan. Vi måste nog bita i det sura äpplet och bli tvingade att höja skatten i kommunen. Jag ser inte mycket annan råd, för skolan lider det är solklart att det är så, men det beror inte på skolors lokaler och struktur enligt mig, utan det beror på att det satsas för lite pengar på skolan över lag. 2009 sparkade man en massa personal. Dessa skulle behöva tillbaka och då är det enda utvägen, tror jag. Man vill gärna hitta genvägar som tex att hänvisa till forskare som Hattie, eller titta på sådana som Essunga kommun som gått från sämst till bäst på rekordfart  utan att sätta till en massa resurser, (nu finns det en del som pratar för att Essunga fuskade till sig den stigningen, genom att helt enkelt bara höja betygen).. Men det finns inga genvägar.. Skola kostar så är det..

En annan glädjande nyhet.. Vänersborg visar plusresultat igen,, 35 miljoner..

Kategorier:Vänersborgs kommun
  1. februari 10, 2012 kl. 16:48

    Gillar din blogg idag verkligen och jag kan bara hålla med och tala om för dig att jag som har barn där idag upplever det som du beskriver. Trygghet, gemenskap, bra utbildning och engagerad personal och föräldrarförening. Min man har ju som du vet gått på skolan själv och har ungefär samma erfarenheter som du. Vi skulle kunna räkna upp en massa personer i dagens samhälle som startat sina skoldagar på Mulltorp och liknande skolor och har idag ett välavlönat och bra yrke. Procentuellt sett tror jag till och med utan att ha belägg för det att det är en ganska stor andel.
    Jag retar mig på formuleringen i utredningen att barnen på småskolorna skulle ha svårare att få allsidiga kontakter och social gemenskap?! Hur är det möjligt? Varför är det lättare på stora skolor….jag tycker tvärtom!

  1. februari 11, 2012 kl. 12:19

Lämna en kommentar