Hem > Högskolestudier > Grupparbete

Grupparbete

Högskolan väst 20121129

En dag med snö… Nu kom vintern verkar det..

I skolan handlade idag om grupp arbete och grupp arbete. Först grupparbete med OGL gruppen. Vi skall analysera en grupp som vi har bestämt oss för, en grupp som vi känner från vår tid på SAAB. Vi började igår, och idag så funderade vi på hur vi skall komma vidare. Känner lite som att vi ”spretar” lite.. I grunden är vi samspelta, och vi pratar ungefär samma sak, men jag kan tycka att vi har lite olika uppfattning om hur vi skall nå målet.. Vi har även en press på oss, vi måste bli färdiga snart, för nästa vecka skall vi börja analysera ett annat ämne. Sen undrar jag också om vi gör rätt?? Vi är vana att jobba på ett sätt i den industriella världen, och den har jag lärt mig de sista veckorna är inte riktigt samma som den akademiska. Vi är mer vana att jobba efter uppsatta ramar och klara direktiv vad man skall göra.. medans man kan uppleva att den akademiska världen är lite mer flyktig..

Jag själv upplever mig ha svårt att se objektivt på hur det var.. Blir gärna att jag bara ser det negativa, och eventuellt lägger en del egna värderingar i hur det var. I morgon får jag försöka renskriva mina delar av grupparbetet, och hoppas att jag kan lägga bort mitt negativa tänk. För det är lite skillnad på hur saker var uppbyggda och tänkta att fungera och hur det egentligen fungerade, samt min syn på hur det funkade.

I grupp arbete nr 2 för dagen var det gruppen i ITU. Där vi skulle läsa en massa text, alternativt en bok som vi inte har, för den är slut på förlaget.. Så det fick bli en relativt jobbig text på PDF.

Frågorna vi skulle svara på var: 1 Vad är vetenskap? 2 Vad är inte vetenskap? 3 Vad används vetenskap till?

I korthet, Vetenskap är kunskap som hämtats genom forskning och kontroll av pålitliga källor. Vetenskapliga teorier skall kunna återupprepas med samma resultat. vetenskapen strävar efter gemensamma sanningar.

Inte vetenskap: Teorier som inte är uppbyggda på dokumenterade och pålitliga källor. Eller sånt som skapats av auktoritära personer tex prästerskap och religion.

Vetenskapen används till att sprida information och kunskap så att detta är tillgängligt för alla människor, och för att få mer exakta  förklaringar än bara antaganden.

Återigen, det här ITU (Introduktion till universitets studier) är ganska svårt att greppa, kan jag tycka.. Men samtidigt börja det bli lite intressant.. Så det kanske är på väg att vända.. Kanske..

Kategorier:Högskolestudier
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Lämna en kommentar