Hem > Vänersborgs kommun > Ett år av politiskt äventyr..

Ett år av politiskt äventyr..

För ett år sedan började mitt politiska äventyr.. Hade visserligen året innan nån gång vid semestern blivit medlem i Vänsterpartiet. Men efter valet hade man fått ganska mycket poster som skulle besättas, och jag fick vara med och bli ledamot i barn och ungdomsnämnden. Jag har alltid haft ett visst intresse och vill påstå att jag alltid haft en politisk medvetenhet.

 

 

Att jag egentligen tog steget att engagera mig berodde mycket på att jag börja bli rätt sne på det som händer i Vänersborgs kommun, tex konstiga affärer som slår tillbaka på medborgarna och framför allt Arenan, som jag absolut inte ville veta av. 2009 så skar kommunen ner på tjänster inom skolan, och detta blev jag själv drabbad av, på lite olika sätt. Bla när man skulle hämta barn på fritids och träffar förtvivlad personal, som antingen skulle varslas eller få vara kvar men med nya förutsättningar, färre vuxna och fler barn.. När det behövdes extra stöd i undervisningen fick man hela tiden besked om svårigheter när pengar saknas och man vart tvungen att skära ner.. Samtidigt som man ser mastodont byggnaden ta form, samt att man blir hela tiden varse om att de pengar som det var budgeterat för inte räcker på långa vägar.. Då beslutade jag mig för att engagera mig, för jag ville veta och jag ville på nått sätt försöka påverka..

Som sagt ett år i en nämnd som berör just det som gjorde att jag beslutade mig för att engagera mig.. Nu så med en titt i backspegeln så ser jag ett år utan att överhuvudtaget fått gehör för ett enda skit.. Fel parti? ja kanske.. sett ur mångas synvinkel.. (låt dom hållas, ingen röstar som dom ändå.. som en Sosse sa med ett hånflin vid ett nämnde möte) Men inte genom min synvinkel, för någonstans så har Vänsterpartiet i Vänersborg haft rätt i så mycket, för att inte säga i stort sett allt som man kritiserat. Jo, kritiserat och varit emot, och det får man mycket kritik för av gemene man.. kom med nått eget då, något konstruktivt istället för att vara emot. Men det har man,, fast man har inte lyckats höras om det, pga att man hela tiden får slåss med att vara emot, för de i makt eliten kommer med den ena vansinniga iden efter den andra.. så man får fullt upp med att gräva i dumheterna och försöka avslöja dom innan det går överstyr, fast ingen bryr sig ändå.. Men man har iallafall försökt..

Jag ville vara med för att kunna påverka.. men jag ville också vara med för att jag var nyfiken.. Nyfiken på hur det fungerar, och hur de tänker som sitter med nämnder och andra politiska organ.. Och ja.. vad skall man säga, jag vill inte kritisera någon, men ibland funderar jag på hur vissa överhuvudtaget har kunnat sitta med och bestämma år ut och år in,.. Men visst det hör ju till att man har olika åsikt mellan partier, och självklart blir det ju ett resultat att jag tycker att många andra har vansinnigt fel.

Nu har man då hamnat i en riktig ”gottepåse”.. när det gäller beslut.. Det som brukar bli mest infekterat av allt när det kommer upp till diskussion, skolors nedläggning.. Och naturligtvis blir det infekterat även i Vänersborg. Det går ut hotelser, mot politiker och tjänstemän, det skrivs i sociala media olika inlägg som tolkas som hot,osv.. Man gör ett nytt grepp som kallas medborgardialog som jag personligen tycker blev helt fel, men som jag skrivit tidigare om, jag tror det är ett försök att göra det lindrigare, för man låter folk vara med och ”bestämma”.

Jag skrev också häromdagen om att jag tror inte det blir nått av någonting gällande besparingar.. Jag tror inte det ger fler tjänster, jag tror heller inte att det kommer att öka antal godkända elever i Vänersborg. Jag tror att vi blir blåsta på nått sätt, och på nått sätt kommer pengar som eventuellt kan bli över vid en skolnedläggning hamnar i kostnader för ”fritidsanläggningen” som drar över sin budget år efter år.. De bidde en tumme?

 

Gång efter annan under det år jag nu vart med, så har jag deltagit i yrkanden och reservationer tillsammans med min parti kompis Stefan Kärvling, vi har hela tiden velat ha mer pengar till skolan och resurser, och inte ett öre till arenan mer, förrän vi får signaler på att man gör nått för att ta ur denna förlust/fusk bygge ur den onda spiral som hela tiden belastar kommunens kassa. Men nej, inte då, vi måste betala för den står ju där.. och det skulle kosta ännu mer om vi lät bli… Folkpartisten i nämnden pratar om kronofogden och att man måste betala annars kan man få ”sparken” från nämnden.. Sossarna håller mest tyst, men ibland kommer stjärnskottet som sitter som vice ordförande med något om att skolorna och andra lokaler är alldeles för dyra och Arenan kostar egentligen ingenting jämförelsevis??

Centern kör sitt race om att man är dom enda som kämpar för ökade resurser, och att man värnar om landsbygds skolorna, som egentligen enda partiet som gör det??

Kristdemokraterna pratar om att man tittar för mycket på vuxen argumenten i debatten, och glömmer hur barnen ser på det.. Och det man hänvisar till är någon egen pryl de vart på där barn har flyttats från små till stora skolor, och mår mycket bättre efteråt..??

Moderaterna ser problemen med kostnader och vill överhuvudtaget inte ha småskolor utan det skall vara stora enheter centralt. Och det är viktigt att man tillgodoser nya exklusiva områden som är på uppbyggnad, för där kommer det minsann att bosätta sig massor med barnfamiljer.. Och friskolan är ett fantastiskt alternativ som lyckats..

pengar till skolan eller arenan  Är en annan blogg som jag skrev i våras..

Nä, ett år.. och inget klokare.. men jag vill fortfarande och jag vill veta och lära mig..

 

 

Kategorier:Vänersborgs kommun
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Lämna en kommentar