Hem > SAAB > Konkursansökan..

Konkursansökan..

Jaha, då kom den dagen tillslut som man hoppats slippa. Efter helgen, och ny information i media, så öppnades nya möjligheter. Saab blottar sig och talar om i media, hur långt gågna Kina processerna är. Alltså godkännanden som väger tungt, både lokala och regionala instanser är färdiga med sitt godkännande, fattas bara Peking, men det ser även det ut att gå i lås, intygas även från de kinesiska intressenterna. Det är nära nu, ev bara veckor kvar..

 Olofsson, näringsministern vaknar till nu, så här fem i tolv. Och talar om att nu skall även regeringen göra allt vad som står i deras makt för att Kina grejen skall gå igenom (givetvis utan att riskera skattebetalarnas pengar). Man sänder ilbud till Svenska ambassadören i Peking, och ger honom en order att ordna ett möte med gällande myndighet. Och det han skall fokusera på är att prata för saab  och kompletera med uppgifter som kan göra affären möjlig, samt att han skall göra detta skyndsamt, det är bråttom..

Under måndag förmiddag kommer även ett besked om att Youngman skall ordna med ett ”överbryggningslån” på 70miljoner euro..(drygt 620 miljoner sekr). Allt bara kommer till en och det djupa svarta som var i förra veckan har återigen ljusnat. Fackföreningarna IF Metall och sveriges ingenjörer gör  gemensam sak och går ut på förmiddagen och säger att man tänker vänta ytterligare några dagar med att begära konkurs. SAAB skall lämna i överklagan, med kompleterings uppgifter, angående Kina och finanser… Mmm ser lovande ut.

DÅ,, just precis DÅ. Då händer det som inte skulle behöva hända just nu, Fackföreningen UNIONEN och Ledarna, går ut och talar om att man lämnar in en konkursansökan mot företaget, och det sker just nu.

Jaha, då var det down igen då… luften känns tung att andas, och förtvivlan känns åter.. Vad innebär detta nu? Är det kört? Varför kunde dom inte vänta ett par dagar till, tills man fått svar från hovrätten??

Det som detta nu innebär är egentligen ingenting, alltså mot överklagan om rekonstruktion, det är två helt skilda ärenden, men kan bli beroende av varandra i sista änden. Konkurs ansökan tar nu minst två veckor kan tom bli tre, sedan skall företaget delges om konkurs det kan ta ytterligare dagar då detta skrivas under, får man inte tag i berörd person som skall skriva under måste man jaga den tills man får en underskrift, (och det vet man ju hur Viktor Muller far omkring i världen), sedan har även företaget rätt att bestrida konkursen, och då blir det förhandling, detta kan ta ytterligare 2-4 veckor. (Enligt Marie Karlsson-Tuula, docent i civilrätt och expert i rekonstruktion- och konkursfrågor).

Saab har tid, åtminstone 2-3 veckor, och kommer en lösning och pengarna finns på lönekontot, så drar facken genast tillbaka sin ansökan. Men frågan är, hur ställer sig hovrätten till att låta ett företag som har ett konkurshot liggande över sig, att få en rekonstruktion? Hur ställer sig Kinesiska myndigheter till, att deras företag skall investera pengar i ett företag som har ett konkurshot över sig?

Det ser naturligtvis inte bra ut, och det sänder inga bra signaler, samt att det är ju faktiskt så att signalerna det ger är att inte ens företagets egna tror på företaget eftersom man vill sätta det i konkurs. Både chefer och tjänstemän..

Jag hörde på radion, att Ledarnas lokala ordförande var oense med Ledar förbundet. Han ville att de skulle vänta, men förbundet lyssnade inte på de lokala facket, man kände sig överkörd.

UNIONENS lokala ordförande försvarade däremot handligen och ansåg att man vart överens med att deras förbund gjort rätt..

Jag hörde även en annan företrädare för UNIONEN som talade om att det var skillnad mellan dom och oss (Metall o Unionen) för deras medlemmar tjänar så mycket mer än vad Metallarna gör så det handlade om att säkra för deras medlemmar, alltså taket på lönegarantin är ca 171,000:- och det gäller alla. Man anser att de flesta av deras medlemmar tjänar så fantastiskt mycket pengar så 171,000:- tar snart slut. Så man anser att man kan bli utan om det går förlänge.. Visst 171,000:- får man, men det kanske bara räcker i två-tre månader och då förlorar man på uppsägningstiden. Vi sketna underbetalda Metallare klarar oss, pengarna räcker typ.. Hmm, tack för den..

Nu ser vi också problemet, vi får inga pengar från lönegarantin bara för att man ansökt om konkurs, nu skall detta behandlas 2-3 veckor sen skall företaget delges ytterligare dagar kanske upp till en vecka, (sedan kan företaget överklaga 2-4 veckor, vet inte om detta påverkar lönegarantins utbetalande). Sedan skall länstyrelsen behandla varje enskild som skall ha betalt handläggningstid på kanske upp till en vecka eller två. Har vi en dj… otur så kan vi få vara utan pengar i upp till 8-10 veckor till,,, istället för att antingen företaget själva satt sig i konkurs då tar det inte mer än max 10 dagar eller att vi får gå in i rekonstruktion, då pratar vi inom en vecka.. Eller om man lyckas få till nått så man får in pengar snabbt, vilket inte är helt otroligt..

Och i konkursen får fordringsägarna, de som lämnat in till fogden ingenting.. När staten och andra som har pant i företaget tagit sitt.. Ingen, absolut ingen tjänar på detta.. mer än som jag sagt tidigare, ev en viss konkursjurist…

Hmm, där åkte man ner igen.. Inget speciellt bra läge, men det är fortfarande inte över..

Kategorier:SAAB
  1. Roy Ö
    september 12, 2011 kl. 18:17

    Du slår, som vanligt, huvudet på spiken och skriver som de flesta känner. Ibland, kamrat Bäckström, skulle man vilja läsa dina rader på ett öppnare forum!

  1. No trackbacks yet.

Lämna en kommentar