Hem > Uncategorized > Göteborg = Tingstadstunneln.. Alltid!!

Göteborg = Tingstadstunneln.. Alltid!!

I Lördags blev jag återigen påmind om varför jag tycker så illa om Göteborg och varför jag bland annat inte vill söka jobb i Göteborg.. Nu är det väl inte Göteborg i sig som är hatobjektet. Utan just det där med att köra bil i Göteborg. Oavsett vart jag skall och oavsett vilken väg jag anländer (E6 eller E45) så hamnar jag alltid i Tingstads tunneln, och naturligtvis kö…

I Lördags började det med att jag skulle försöka få igång min trädgårdstraktor som inte vart igång sedan i höstas. Och återigen när det gäller batterier.. Förmanat och informerat om blybatterier, men lyckas inte leva som jag lär.. Utan givetvis har jag glömt.. Batteriet var tomt på ström och vägrade helt ta emot laddning, stendött.. Var får man tag i nytt batteri? och på helgen? Jag Googlade lite och blev varse att ett sådant batteri gick lös på 1700 kronor.. Hutlöst.. Dyrare än till bilen och bara en tredjedel så stort.. Men Biltema hade.. för 500 :-. Kollade på nätet, Uddevalla hade inga hemma, men Göteborg hade. Jodå.. det fick bli en resa till Götet.. GPS,en inställd, för att jag skulle komma rätt och inte köra fel..

GPS förresten, hur klarade man sig för typ 10-15  år sedan?? Ungefär som med Mobiltelefonen, går ju inte å åka hemmifrån utan att ha den med sig, och kommer man på att man glömt den är det bara att vända, för det är som att åka iväg och komma på att jag glömt ta på mig byxorna..

GPS är en bra sak.. Jag har en ganska bra GPS, visserligen en billig.. Men den har en förmåga att ta mig dit jag skall utan större problem, så länge jag inte börjar tvivla o ta egna initiativ..

Jodå,, GPS,en inställd. Och E6,an full fart med SAAB,en. Musik från tv serien Son,s of anarchy på högvolym.. Och jag är nöjd och tillfreds. Gör en koll på GPS,en.. Jag skall svänga av vid avfart 76.. Jodå, det skall nog bli bra..

Räknar ner 80.. 79.. 78.. Och så helt plötsligt.. 77 och 76 svänger av samtidigt,, Va?? Och just precis som jag upptäcker detta och funderar över det så uppmärksammar jag att det är försent.. Och där passerade jag avfart 75.. Och lika snabbt som jag inser det, KÖ in till Tingstadstunneln.. jajamen, självklart skall jag på en tur genom den.. Jag är ju i Göteborg..

Nu blev det till att stänga av musiken.. Höja volymen på GPS,en och låta ”Svenska Inga” lotsa mig ur det här.. O jo då Hon fixar det med bravur,, visst ett jäkla knixande, och ett par konstiga gator och område som jag inte ens visste fanns.. Men så helt plötsligt så befinner jag mig på Östra Magårdsvägen 4, och på Biltemas parkering.. Hade jag bara sänkt musiken och lyssnat på ”Inga”, och inte tagit egna initiativ hade jag sluppit en massa onödigt körande och sparat tid på att inte köa i Tingstads tunneln..

En annan gång, på den tiden GPS inte fanns i var mans ägande (inte ens riktigt säker på att GPS fanns överhuvudtaget) då var jag i Göteborg på en tatuerings studio på andra långgatan.. När jag skulle köra därifrån, hamna jag in på en gata som var enkelriktad och nästa var det oxå, det gick liksom inte att ta sig ur, utan jag körde nog runt 5 varv i samma kvarter, var påväg att ge upp,, bara parkera bilen och gråta.. när jag råkade se en lite jäkla tvärgata som inte var förbud att köra in på.. Och jag lyckades ta mig ur den hopplösa situationen.. Ytterligare en annan gång hade jag vart och köpt bildelar på en skrot som var belägen någonstans på Hissingen.. När jag åkte därifrån var klockan runt 4 på eftermiddagen. Jajamen Kö.. och när jag närmar mig avfarten som skulle ta mig till E6,an så missar jag den, för det var en liten skylt och den stod precis där jag skulle svänga.. Detta innebar att jag kom aldrig av vägen utan fick snällt följa ådern in till centrala Göteborg.. KÖ.. Och runt denna tid är köerna inte nådiga,, totalt tvärstopp, frustrerad och alldeles genomsvettig, så blev det en sakta tur genom Göteborg och naturligtvis en sväng i den förb… Tingstads tunneln..

Göteborg är en trafik katastrof,, Och har alltid varit det.. även fast man har hållt på o byggt om sedan 60 talet.. Har man inte lyckats att få till det, snarare tvärtom.

Nää.. Göteborg är inget kul.. (att köra bil i alltså).. Och i mina jobbsök hamnar inte Göteborg i första val.. Åker hellre några mil extra åt nått annat håll än neråt… Om det inte finns nått jobb som tillexempel trafikvakt eller nått sånt i Tingstadstunneln.. För dit hittar jag alltid.. 😉

Kategorier:Uncategorized
  1. april 23, 2012 kl. 19:13

    Hej Magnus, varit också i Göteborg i lördags, samma dag. Kristina och jag tog tåget 07:50 från Vänersborg, kom fem minuter innan tågtabellen till Göteborg, hann således med bussen 510 för att vara i Jonsered 09:25. Åkte sedan med barnbarnet Lukas med bussen 510 till Nordstan, tog 17 minuter, promenerade till Lilla Bommen och Göteborgs operan. Efter föreställningen (Astrid Lindgren Tjolahop tjolahej) mötte Anne-Lie upp med bilen, nya bron mot Partille-hållet gör att det tar tolv minuter ut till Jonsered. Tog bussen in till stan igen 19:31, kom tolv minuter innan tåget avgick till stationen, var hemma på Onsjö 21:25.
    Hur smidigt som helst att ta sig fram och tillbaka, hur bra som helst att ta sig runt i Göteborg – med kollektivtrafiken. Det du! Jag är inbiten kollektivtrafikälskare.. Förresten, på vägen ner och på vägen hem hann jag först läsa en massa underlag inför kommunfullmäktige, på vägen hem följde jag också live basketmatchen mellan ratiopharm Ulm och Trier, Ulm är mitt favoritlag, jag var med och bildade basketballavdelningen 1958. I love my iPad! på tåget!
    Puss, Magnus!

  1. No trackbacks yet.

Lämna en kommentar