Hem > Uncategorized > Vem f-n skall man rösta på?

Vem f-n skall man rösta på?

partier

 

Exakt en vecka kvar till valet, valet som avgör vilket/vilka partier som skall bestämma i sveriges riksdag, kommuner och landsting. Och jag har inte en endaste aning vart jag skall lägga min röst. Jag tillhör med andra ord den gruppen som kallas osäkra väljare. Och när det gäller kommunen så finns ju inga tveksamheter, vore ju konstigt att vara engagerad i ett parti och rösta på ett annat. Men Välfärdspartiet ställer ju bara upp i Vänersborgs kommun.

Jag har inte bestämt mig vilket eller vilka partier som skall få äran att få min röst i riks och landsting. Jag menar hur f-n skall man kunna bestämma sig när alla vill likadant. Eller nja, inte riktigt likadant kanske, men nästan. Jag är ensamstående 45 årig tvåbarnspappa (delad vårdnad) arbetslös, boende  södra Dalsland i egen villa och äger en volvo från -99. Att jag bor i södra Dalsland innebär att villa priserna är lägre än i tätort, tex Vänersborg, Trollhättan eller Uddevalla. Och jag har inte mycket i skuld, det handlar mest om driften och den kan jag påverka, kan inte bo billigare än så. Någon ny miljövänligare bil har jag inte råd med, och jämförelsevis med tex en Volvo 240 från 1984, är min Volvo från -99 rena friskluftsmaskinen. Miljöpolitiken som flera partier driver skulle bli en katastrof för mig rent personligt, högre elpriser, högre skatter på bil i både vägskatt och drivmedel, högre matpriser. Och även om vissa lovar att höja A-kassan så kan jag aldrig tro att den skulle kunna bli såpass hög så det skulle kunna utjämna påslagen. Vänsterpartiet som jag var medlem i tidigare, för en politik med Jonas Sjöstedt i spetsen som är lika miljöfanatisk som miljöpartiet. Visst miljön är viktig för våra barn och för våra efterkommande, men Sverige ligger redan idag i framkant, och följer vi de mål som EU tagit fram och i den takt man som de målen är satta så tror jag det löser sig på bästa sätt. Men många partier i Sverige (MP och V) vill vara ännu bättre och det skall ske snabbt (grön omställning på rekordfart) som antagligen kommer att straffa mig som inte har råd att köpa ny bil, för bil måste man ha, varenda jobb som jag varit i närheten av sen SAAB konkursen har varit bemanningsjobb med krav på egen bil. Sen inbillar jag mig att en sådan politik slår hårt mot den döende industri vi har kvar i Sverige, man blir tvungna att lägga ner å flytta utomlands och vips så blev det ännu färre jobb att välja på för en arbetslös industriarbetare.

Röstar man på Socialdemokraterna så röstar man även på Miljöpartiet, med allt vad det innebär. Även om Socialdemokraterna är mer liberala i sina uttalanden kring EU, kärnkraft, miljö, bemanningsföretag, vinster i välfärden och ja i nästan allt… Men just precis liberalare. Jag är av en åsikt att Socialdemokraterna är just ett liberalt parti väldigt nära folkpartiet, och detta har man jobbat på sedan Ingvar Carlsson och Kjell-olof Feldt skötte partiet. Sen brukar de vara väldigt generösa i valtider för att sedan när man fått makten tala om att man kommer inte lyckas med det man lovat för Sverige har varit så nedkört i bott med den Moderata ledningen som styrt de föregående mandat perioderna. Alltså blir det ingenting utan bara en fortsättning på den politik som bedrivs idag.

Ok.. Centerpartiet då? Men herregud, aldrig i livet. Ett parti som tappat helt sin ideologi, riktar sig mer åt stadsfolk än landsbygdsfolk och det mest facklig fientliga partiet vi har i sverige idag. Och med partiledare de senaste åren, både Maud och Annie som verkar vara från en annan planet.

Folkpartiet.. Nä.. Skolreformernas stora vän. Visst ordning å reda, tycker jag också. Men bygga ut kärnkraften? Gå med i NATO?

Moderaterna.. Rysning.. ursäkta ”nya Moderaterna” Jobbar stenhårt för att amerikanisera vårt samhälle, ett samhälle där du inte får vara arbetslös eller sjuk. Och skulle du vara det så får du skylla dig själv. ”Arbetar partiet” Arbetspartiet är mer rätt, tvinga folk ut i arbete även fast det inte finns några.. Och sjuk det är du inte förrän du möjligen är död, kanske inte ens då. Fast visst när man har arbete med fast inkomst och är kärnfrisk och bara tänker på sig själv, så är det en jättebra politik.

Kristdemokraterna.. hmm, kärnfamiljen, och kristen etik och moral. Fast jag är emot religion, för egen del iallafall. Och sen tycker jag nog att det finns starka skäl för att kvinnor skall kunna få göra abort.

Och skulle man mot förmodan tycka att något utav dessa partier är jättebra, så faller ju rösten ändå på den så kallade alliansen.

Sverige demokraterna.. Nja,, Åkesson kanske har en poäng i något han säger, för tydligen enligt opinionen så går partiet framåt. Och jag tycker nog att visst, invandrar politiken behöver belysas. För något verkar inte funka dag. Men säger man det så hamnar man genast under epitetet rasist. Med en röst i bakhuvudet från en gammal man som jag hörde på stan för några dagar sedan när jag var ute och valarbetade, ”Va f-n skall jag rösta för? blir ju bara skit ändå. Jag har jobbat och betalat skatt i hela mitt liv, får ut en pension på 8000 kr och har en hyra på 6000 kr. Sen ser jag hur det kommer folk utifrån och får allting, utan att behöva göra nått.. Nä jag skiter i alltihop” Och så blir man förvånad att SD ökar i opinionen. Nånting är ju fel. Och folk missnöjes röstar. Men frågan är vad vi får med SD?? Ibland känns det oseriöst och historien som dom har har i bagaget luktar litet unket. Men å andra sidan.. Vänsterpartiet har också ett bagage, och hamnar vi i ytterkanterna av den politiska höger och vänsterskalan så blir det gärna så. Sen får man heller inte glömma att SD stöder alliansen i 9 fall av 10. SD är ett höger parti, och har en liknade politik som KD, om man bortser från invandringsfrågan och det kristna budskapet. (min uppfattning).

Så som sagt. vad f-n skall jag rösta på?? En röst på ett parti, blir en röst på ett annat parti, fast jag inte vill.. Och röstar jag på det ena blocket får jag saker jag inte vill.. och röstar jag på det andra blocket så får jag saker jag inte vill..

Aldrig har det varit så svårt. Löfven övertygar inte, Fridolin och Romson är helt skogstokiga. Sjöstedt kör stenhårt på allt, inga vinster för privata aktörer, en snar miljöomställning, en kraftig feministisk våg. En öppnare och mer välvillig flyktingpolitik. En levande landsbygd,högre skatter, osv osv.. (Fast det är osäkert om Sjöstedt får vara med). Lööf kommer från en annan planet, Björklund vill ha betyg i lägre klasser och genomföra nya reformer, så skolan blir ännu sämre? Och ännu fler 9,nde klassare går ur skolan utan att kunna läsa och räkna? Reinfeldt fortsätter sin jakt på det sovande folket, Hägglund.. Halleluja!! Och Åkesson……  (sen finns ju även Schyman.. eller inte!).

Nä.. vad f- skall jag rösta på??

 

Kategorier:Uncategorized
  1. Roy Ö
    september 7, 2014 kl. 19:56

    Bra skrivet som alltid, i en valrörelse som mest bestått av pajkastning, axelryckningar och svaret ”-det kan vi inte svara på just nu”,
    så har du lyckats med en kort och bra sammanfattning.
    Fan, nu blev jag nästan osäker själv….

  1. No trackbacks yet.

Lämna en kommentar