Hem > Vänersborgs kommun > Väne-ryrs skola

Väne-ryrs skola

I söndagskväll var undertecknad och partikompisen Stefan Kärvling i Väne-ryr.

Vi var inbjudna för att lyssna på invånarna och föräldrarna om huruvida de ställer sig till en återstart av deras skola. Vi i barn o ungdomsnämnden (dvs oppositionen) röstade igenom att utredningen som tjänstemännen gjort skulle kompletteras med en enkät som frågar föräldrar med barn i spannet 0-7 år om de är villiga att sätta sina barn i Väne- ryrs skola eller om de hellre väljer någon annan i tex Trollhättan eller Uddevalla.

Visst är vi positiva till en nystart, (även om andra, typ VFP inte uppfattat vår ställning). Men, givetvis måste föräldrarna välja Väne-ryr. Man pratar i utredningen om att det finns ett underlag de kommande åren. Och är det så att de som finns inberäknade i det, mangrant i princip väljer Väne-ryr, då är skolan i full gång igen om några år, alltså med full verksamhet. Men statistiken som både minialliansen och förvaltning stöttar sig på för en nedläggning talar om att stora delar prosentuellt sett valt bort skolan de sista 5 åren, man säger att föräldrarna redan valt bort skolan.

Nja, det är ju inte riktigt sant… Utan det är rektor och tjänstemän som valt bort skolan de åren man hänvisar till, genom att successivt plockat  bort verksamhet, till att det blivit så få elever att föräldrarna tvingats byta skola till andra skolor..

Välfärdspartiets Morgan Larsson, skriver en blogg. Där han tvivlar på oss (V). Han tycker även att (S) och (MP) som var inbjudna, men inte kom var oförskämda. Och enligt honom så, i och med att man bestämt om en enkät så måste skolan återstartas??

Återigen, enkäten är att underlag, i utredningen som sedan skall ligga till grund huruvida skolan skall återstartas eller inte.. Visar det sig i enkäten att det bara blir ett fåtal som väljer skolan , så faller ju allt på sin rimlighet, man kan inte ha en skola på endast 10 elever…

Jag håller med Morgan Larsson om oförskämdheten av (S) och (MP), men det var ju ett kort varsel, och man kan ju faktiskt ha förhinder. (S) och (MP) har heller inte vart speciellt positiva till återstart, mer än att man stöttat oss i utrednings förslaget, och givetvis om utredningen visar i sista änden att det är stor uppslutning, så tror jag nog att även dom blir mer positiva.

Morgan Larsson (VFP) var lite arrogant själv vill jag påstå, på mötet. Även om  vi var två representanter från (V) tillika två BUN ledamöter, så ignorerades jag i princip hela tiden, från honom. I allt som rörde BUN hänvisade han till de andra som deltog och deras kunskap, men jag inräknades inte till den skaran. Efter en del ordande om vad duktiga och centerns ledamot och ersättare samt hans egen Bengt Rydholm var, och givetvis Stefan Kärvlings bloggande. Så kände jag att jag vid ett tillfälle när jag fick ordet var tvungen att själv tala om att även jag var ledamot i BUN.

Jag känner mycket för landsbygden, och anser att skola och barnomsorg är navet i orten. Jag är själv givetvis positiv till att skolan skall fortsätta, men man måste även vara realist.. Och det är ingen självklarhet med tanke på skolan i Vänersborgs övriga finanser…

Jag kommer att återkomma i ärendet, för det sades en del intressanta saker på mötet som är värt att ta upp..

Magnus Bäckström (V)

Ledamot i Barn och ungdomsnämnden.

Kategorier:Vänersborgs kommun
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. september 26, 2012 kl. 08:59

Lämna en kommentar