Hem > Vänersborgs kommun > Medborgardialog i Vänersborg,, Börjar nu!

Medborgardialog i Vänersborg,, Börjar nu!

Jag har svårt att släppa tanken kring det som nu skall startas, medborgardialogen i Vänersborgs kommun angående ”Framtidens skola”, var skall grundskola och förskola vara placerade. Vi som sitter med i BUN fick till oss att nu får vi inte lägga oss i, och vi får inte ta ställning till något innan dialogen är över, ”inte försöka ta billiga politiska poäng”.. Nä, det är väl kanske bra om folk själva får fundera ut hur dom vill ha det utan att politiker springer runt och förvirrar..

Men jag är ju även en privatperson, som själv är förälder.. Och min blogg är ju min privata avtanknings station.. och inte Vänsterpartiet Vänersborgs blogg, (även om man kan länkas från vänsterpartiet Vänersborgs hemsida till min blogg). Så jag tänkte nog helt enkelt skita om jag inte får uttrycka mig i saken och ta ställning, för här gör jag lite som jag vill. (Cheesus  vad gôtt det kändes) 😉

Jodå, som sagt privatpersonen och föräldern tycker nog att det här är rena dumheterna. Visst jag är medveten om att det kostar pengar, jag är medveten om att elevantalet i skolorna sjunker. Jag är medveten om att vissa skolor är i behov av renovering samt att jag är medveten om vissa problem att uppfylla skollagen 2015.  Är liksom inte garn på det viset..

Men det jag inte förstår är att man går utifrån att det inte finns mer pengar.. Vi måste hålla oss inom ramen för den budget som är satt. Den budget som i dag råder. Det finns inga förslag som talar om att medborgarna tex vill att kommunen avsätter mer pengar till skolorna, eller tex inför en skattehöjning där man öronmärker skattepengarna till skolorna.

Problemet är pengar jag vet, men lokalkostnaderna är inte högre i Vänersborg än genomsnittet i Sverige enlig SCB statestik 2010. Där backade även föredragande tjänsteman på vårt info möte häromdagen (se inför medborgardialog). Utan problemen är strukturen och hur man skall klara att uppfylla lagen 2015.

Privatpersonen och föräldern tillika fritidspolitker för Vänsterpartiet, gillar landsbyggden, han gillar små skolor, han tycker också att småenheter är något bättre än stora. Jag ser ju naturligtvis de problem som kommer, tex om Brålanda skola upphör.. Det lilla samhället utarmas, alla de nödvändiga sociala instanser som behövs för ett fungerande samhälle försvinner.

Min partivän Kärvling, lämnade in en motion just kring landsbygds skolor 2007. Han ville att det skulle anslås extrapengar just till dessa skolor för att även då var det inte rent ekonomiskt försvarbart enligt tjänstemännen och barn och ungdomsnämnden att bevara dessa skolor.. Tilläggas skall att han blev nedröstat av alla andra partier i kommunfullmäktige, alla…

Jag gillar den här motionen, varför skulle man inte kunnat stötta den? Jag menar det bor ju även skattebetalare utanför Vänersborgs centralort också.

Så här skrev Kärvling bla, i sin motion.

”Det finns emellertid andra, tungt vägande skäl till att behålla dessa små skolor. Det kanske tyngsta är att skolorna är i stort sett den enda service som kommunen erbjuder invånarna i dessa delar av kommunen. Invånarna har en mycket dålig kommunal service trots att de betalar lika hög kommunalskatt som alla andra i Vänersborg. Att lägga ner skolorna är att ta den sista, och enda, servicen ifrån dem. Att skolorna finns kvar på landsbygden kan också vara ett sätt att på sikt locka till sig nya invånare till dessa områden. Det finns fler skäl, jag ska inte gå in på dem alla.”

”Jag föreslår därför att Kommunfullmäktige ger ett speciellt landsbygdsanlag till Barn- och ungdomsnämnden för att nämnden ska kunna behålla skolorna i Rösebo, Sundals Ryr och Skerrud. Summan bör uppgå till det som det kostar extra att driva dessa skolor jämfört med att lägga ner dem. Hur stort detta belopp är får en utredning visa.”

Men som sagt det var det ingen annan som tyckte. Och Nu står vi här inför faktum. Och nu blir det förbaskat svårt.. Men vi har ju fått en jättefin ”Fritids anläggning” för ofantliga summor pengar sedan dess. (förlåt kunde inte låta bli).

Jag undrar ibland, det finns pengar till alla möjliga stôlleprov men när det gäller skolan så måste vi spara och effektivisera. Skolan och barnen måste få kosta. Alla inom vår kommun skall trivas. Jag minns en gammal man i Västra Tunhem som jag pratade med för en 10 år sedan, (han är död nu) han var så arg över kommunen. Jag tyckte kanske han var lite väl gnällig men jag börjar inse vad han menade. ”Vi skulle tillhört Trollhättan i stället” ”Vänersborg skiter i oss som bor utanför och det har dom alltid gjort” ”När vi fick gatlampor uppe vid Floget så fick vi det efter mycket tjôt och då fick vi begagnade som bytts ut inne i stan” ”Trollhättan satsade på nytt både i Norra Björke och Åsaka” ”Å så har det vart med allting” ”Men våra skattepengar de vill dom ha”…

Ja, som sagt dialogen har rullat igång info om den finns HÄR .

Jag är väl antagligen tillbaka i detta ämne ganska snart (även om jag inte får som ledamot i barn och ungdomsnämnden)..  Som privatperson.

Kategorier:Vänersborgs kommun
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. februari 9, 2012 kl. 21:19

Lämna en kommentar