Hem > Vänersborgs kommun > BUN har inget att erinra…

BUN har inget att erinra…

Nu va det ett tag sedan jag skrev nått om politik.. Händer ju faktiskt en hel del på det lokala planet.. Undrar bara var jag skall börja.. ??

Ursand och Bert Karlsson kanske är lägligt, med tanke på att jag läste ett reportage i lokalblaskan TTELA i dag.  Man skriver om att Bert Karlsson börjat bygga och göra saker på Ursands camping innan alla tillstånd är klara. Byggnadsnämndens ordförande gissar på att Bert Karlsson kommer att få dispens. Vilket i sig inte gör att hans bolag går fritt från böter, för de är likväl skyldiga att följa reglementet..

Man skriver att BUN i vänersborg inte hade nått att erinra till bygglovsansökningarna.. Jo det är ju sant på pappret. Men frågan diskuterades ganska länge o väl på förra BUN mötet. Många, både höger och vänster folk hade synpunkter, och man tyckte nog att man måste vara på sin vakt.

Men både ordförande och förvaltningschef ansåg att vi inte hade nått att säga om byggnadsloven, utan det ligger hos byggnadsnämnden att ta det beslutet.

Efter många diskussioner fram och tillbaka backade vi som hade synpunker och lät saken gå vidare, med att vi inte hade nått att erinra.

Men visst, jag kan väl säga så att man givetvis är misstänksam. Ordförande menade att vi i dagsläget inte har nått att erinra, Vem som helst kan söka bygglov var som helst.. Utan det är sedan när det väl skall byggas som ägaren kan ha synpunkter och ev neka bygge.. ?? Jag kan inte detta, jag vet inte hur sånt här fungerar, men inbillar mig att, är väl bygglovet klappat o klart så kommer det bli mycket svårt att komma å säga nått..

Förvaltningschefen blev näst intill lite gramse på oss som hade invändningar.. ”Man kan ju inte särbehandla, bara för att det är en känd person” ”varför skall han övervakas mer än andra?” ”Han är som vilken entreprenör som helst som vill vara med och utveckla nått i Vänersborg”.. jojo.. särbehandla inte åt ena hållet men åt andra då??

Jag personligen är Camping/husvagns nörd, jag tycker naturligtvis att en upprustning av en camping pärla som Ursand är en sak som kan ge Vänersborg ett lyft. Men jag blir lite orolig, när ”MR Kör så det ryker” håller i tömmarna. Det finns exempel där han vart inblandad som stått kommuner dyrt. Jag kan tycka att det är på sin plats med att man är vaksam.

Givetvis, detta kan vara en riktig högvinst. Det är ju liksom så han funkar, antingen blir det kanon eller kalkon.

Jag vill också poängtera det att jag gillar Bert Karlsson och har alltid gjort. Jag röstade till och med på honom i valet 1991. (hade en förvirrad period, efter att K,et i VPK togs bort, och tyckte att alla jäkla partier var samma skit, och Bert Karlsson kom in som en frisk fläkt). Bert Karlsson är en driven person, och kör stenhårt på det han tar tag i för stunden.

Men jag känner en viss oro, Bert Karlsson har uppträtt den sista tiden och talat om hur och vad som driver honom och hur han jobbar (har själv inte lyssnat på detta, utan fått det berättat för mig av partikamrater).

När vi pratar om regler så gäller dessa alla, inklusive Bert Karlsson. Och Vänersborgs kommun har alltid vart känd för att vara en strikt byråkratisk kommun, gällande byggnads frågor. Kan så vara, men så länge det finns regler så skall de följas, enligt min åsikt. Sen kanske det blir som Moderaternas starke man i kommunen sa i debatten i västra Tunhem, att det måste till ändringar i regelverket så att det blir lättare att göra om och tillbyggnader. Men där är vi inte än.

Nä, jag känner oro, och det skall bli mycket intressant att följa detta spektakel, och se var det landar, framförallt det där med att vi skulle kunna ha synpunkter och neka Bert Karlsson att bygga när han väl fått byggloven godkända.. Hoppas bara att man är försiktig så vi inte står där med ytterligare en kostsam skandal för kommunen, skandaler lockar liksom inte folk att flytta till Vänersborg.. Och som sagt, Bert Karlsson är inget dumhuvud.. Han vet exakt hur en slipsten skall dras..

Klicka på Bert, överst i Bloggen.. så kommer ni te en förjävvla bra bete!!! 😉

Kategorier:Vänersborgs kommun
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. maj 20, 2012 kl. 17:35

Lämna en kommentar