Hem > Uncategorized > Kaffe och bullar gör mig glad..

Kaffe och bullar gör mig glad..

Ursäkta en novis,, Jag är ingen politiker, jag är en arbetargrabb uppväxt i västra Tunhem, med en farsa som jobbade på först stridsberg och sedan SAAB, morsan gick hemma, funka så på 70talet, det var möjligt att bara en i familjen jobbade, när jag var 15år började morsan oxå jobba på SAAB. Jag gick nio år i grundskola och ytterligare 2 år på gymnasie (fordonsinriktad). Sedan när jag gick ur skolan började även jag att arbeta på SAAB, visserligen med tanken att ok, fram till lumpen, jag gjorde lumpen, o sedan var jag tillbaka på SAAB. Till hösten har jag jobbat på SAAB i 24 år…

Som sagt jag är ingen som helst politiker, har aldrig någonsin tidigare haft tanken. Men av olika anledningar ”ramlade” jag in bla för att man har barn i skolåldern, och att det vart en del frustration, svårt att få hjälp extrastöd osv.. skolan hänvisar hela tiden till personalnedskärningar, vi är tvugna politikerna har bestämt hur mycket pengar vi får och får rätta oss efter detta.

Till detta kommer Arena Vänersborg, ett fiasko utan dess like som kommer att belasta oss skattebetalare lång tid framöver,  30-35 år är det beräknat rent byggkostnadsmässigt, men sedan kommer det ju kosta i drift och underhåll, typ förevigt, just nu snackar vi om ca 30miljoner..

Vänersborg har ju gjort lite andra bra affärer oxå som skapat rubriker, pengarna har flödat ur en outtömlig källa.

Men till skolan finns det inte så mycket ur denna källa, utan här gäller det att spara, dra ner osv.. sedan kommer man till en gräns där det inte går mer man har dragit ner förmycket, men då skyller vi på inkompetenta lärare, dom är inte tillräckligt begåvade, de måste utbildas och börja jobba smartare.

Känner igen resonemanget från min egen industrivärld, där handlar det oxå om att vrida ur den sista droppen, det handlar inte om att ha tillräkligt med personal, utan det handlar om att jobba smartare???

Va vill ni då? Ni bara säger nej till allting? Så negativa till allt?

Jo va vill vi? Vi har hela tiden sagt att alla papper på bordet, vad har hänt vad gick snett vem har gjort vad. Vänersborgarna har rätt till detta.

Sedan vill vi att det görs en utredning vad skall vi ha Arenan till, vad blir det bästa ekonomiska förslaget, förvaltningen har redan talat om att den kommer aldrig att någonsin ge pengar tillbaka så den kan driva sig själv, utan kommunen får vara så goda att betala.

Vi kanske skall minska istiden på året, kanske ta bort den helt och anlägga en idrottsarena som gagnar fler än bara bandy. Ja antagligen finns det en uppsjö med ideer. Bara man kommer till skott, och innan dess känns det som att några mer miljoner för att göra färdigt nått som både jag och många Vänersborgare redan trodde var färdigt, det får vänta.

Jag personligenville aldrig ha en Arena, jag kan kanske tycka att det vart schyst med en folkomröstning. Då hade man även vart tvungen att tala om de faktiska kostnaderna inbillar jag mig.

Mycket är svårt att begripa för en lekman, tänker väl för enkelt och inte tillräckligt byråkratiskt, men förhoppningsvis skall man väl lära sig hur det fungerar kommer ju vara med i 4 år framöver.

Men vi sparar pengar i BUN, till kommunen, första mötet så talade man om att bullarna är indragna på våra nämnde möten, första mötet fick vi bullar men i framtiden får vi betala själva om vi vill ha bullar… Å detta får mig på tankarna till en text av Tage Danielsson..

Jämt det står i pressen krig och nöd på varje rad.
Våld och förtryck det gör mig ledsen
Men kaffe och bullar gör mig glad

Blir det särskilt äckligt och beter sig folk som svin.
Då vill jag deppa så förskräckligt, så då får det bli en mazarin.
Den som inte önskar ramla i förtvivlans lömska fällor måste alltid träget samla på livet små, små glädjekällor.
Våldtäkt och tortyr ack, sådant händer varje dag.
Tanken på detta gör mig syrak men kaffe och bullar gör mig glad.

Blir en männska gripen fast hon varit god och snäll då är det jag som tar till lipen. Då hjälper det med en karamell.
Bilder av polisen som beter sig grymt och rått sånt för mig riktigt under isen. Då köper jag mig en påse gott.

Allt som verkar rent förbannat och som väger tungt på vågen, får man väga upp mot annat som gör en riktigt glad i hågen.
Pest och översvämning tycker inte jag är bra. Sådant skapar en viss förstämning men kaffe och bullar gör mig glad.

 

Kategorier:Uncategorized
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Lämna en kommentar