Skyll inte på politikerna
När jag häromdagen var på utbildningsdagar med Barn och utbildningsnämnden. Så var även elevhälsan med och föredrog lite om sin verksamhet. Tyvärr kan jag säga att jag spårade ur lite, och höll mig inte riktigt politiskt professionell, utan blev lite personlig i mitt tänk och agerande. Man skall ju helst lämna sånt hemma, och bara fokusera på ett övergripande sätt.
Men då man själv varit med i en relativt jobbig skolsituation (inte jag själv alltså, men som förälder), så blir man lätt upprörd när skolan och förvaltningen föredrar saker som jag upplevt som en icke sanning..
T ex, en rektor eller annan skolpersonal får aldrig skylla ifrån sig på politiker. Detta skall aldrig få förekomma. Jag själv började engagera mig politiskt efter uppmaning från rektor, ”vi gör så gott vi kan men tyvärr beror det på politikerna, så vill ni ha mer hjälp får ni engagera er politiskt.”
Jag kom även in på diagnos, då detta är något jag blivit introducerad i. Jag menade att det finns en stor vikt att alla dessa barn inte hamnar mellan stolarna. Och svårigheten för dessa barn att faktiskt funka i ett storklass situation som skollagen kräver.
Förvaltningschefen negligerade mina inlägg i föredraget, upplevde jag. När det gäller diagnos så är det ju något som föräldrar själva väljer, något man kan begära att få. Detta störde mig, för han fick det att låta som att vem som helst kan begära att få en diagnos och att det görs på lösa grunder.. (nu sa han inte så,lösa grunder, utan jag som uppfattade det så). Precis som att föräldrar begär det lite hur som helst. Nu förklarade elevhälsochefen det ändå så att de diagnoser elevhälsan gör är ”lättare diagnoser” (minns inte exakt vilka de var) samt diagnos/bedömning för att komma till särskola, men när vi pratar autism, asperger, ADHD etc görs detta av Barn och Ungdoms Psykiatrin (BUP). Och när man kommit så långt att man vill ha hjälp och göra psykiatrisk utredning, så är det ju absolut för att barnet inte mår bra.. Å andra sidan mår säkert inte de som får diagnos av elevhälsan speciellt bra heller..
Enligt elevhälsan har man full kontroll på hur många barn det finns i verksamheten som har fått ställda diagnoser och deras särskilda behov. Det är heller ingen direkt ökning, utan ligger ganska konstant med både små uppgångar och nedgångar.
Ett jätteproblem som jag ser är ju givetvis dessa barns behov, de kräver extra resurser. och vad händer om Barn och utbildningsnämnden gör slag i förvaltningens förslag att spara pengar genom att säga upp 21 heltidstjänster inom grundskolan.
-
mars 15, 2015 kl. 14:31Elevhälsan och uppföljning | Magnus Baeckströms blogg