Hem > Högskolestudier > Levererar noll..

Levererar noll..

Högskolan väst 20121206

Dagen bestod av grupparbeten, både i OGL kursen och ITU kursen.

Vi började förmiddagen med OGL gruppen. En morgon reflektion från gårdagen som gav mig lite nya vinklar som jag inte tänkt så mycket på. Men först var vi nog alla ense om att den där video föreläsningen var i våra ögon något obegripligt och som kände ganska avlägset.. Gör i alla fall min bedömning en gång till.. Detta var inget bra, kändes som vi gick tillbaka till den första träffen vi hade med vår käre Universitetsadjunkt i psykologi.. Ett slängande med en massa konstiga ord som ingen människa med en lång arbetslivserfarenhet i verkstadsindustrin begriper.. Fick känslan lite som att man har en utmaning med sig själv ”Undrar hur många kostiga ord jag kan få in i varje mening?” ”ju fler desto bättre, och jag har vunnit”.. Nä, jag skall väl inte vara elak.. Det är den världen, det är så man pratar.

Det jag fick till mig under vår reflektion som jag själv inte tänkt,, men som blev en ”ja just det” känsla. Var att läraren vi hade igår, som jag visserligen tycker är lite mer ”basic” och som jag anser har erfarenheter från ”verkliga livet”. Faktiskt har en del negativa sidor.. sådana som jag nog inte tänkt så mycket på innan vi pratade i gruppen. Tex, han har på de träffar vi haft med honom, kastat ut ett antal tester, (vilka jag tycker är både bra och intressanta) dessa tester tar ganska mycket tid i anspråk att göra, vilket i sin tur blir kortare tid med lärande. Alltså testerna tar tid från lärarled lektion/föreläsning. Och tänker man då på detta, när man i inledningen talade om att han är konsult och kostar en hel del pengar, han har även talat om det i sin inledning att han är konsult och att man tjänar mer pengar på det.. Så kan man kanske tycka att han borde ge mer för sin lön än bara slänga ut tester som tar upp mot en halvtimma fyrtio minuter styck, att genomföra. Han har också en tendens att vara oförberedd inför lektion, känns det som. Lite rörigt, lär i lite andra termer än vad som står i böckerna, vilket kan skapa förvirring. Ändå hänvisa man till böckerna hela tiden, då kanske det är bra om man utbildar utifrån vad det står i dom.

Som sagt jag tycker att han funkar. Men betänk, precis som jag skrev i går,, ”Funkar”.. Och antagligen kommer jag att fundera mer på det som mina grupp kompisar sa under vår reflektion på kommande lektioner med omnämnde lärare. Vilket antagligen kommer att göra mig mer kritisk under tidens gång…

I övrigt i denna grupparbets del där vi tittar på organisation. Så läser jag i boken,, ”Hur moderna organisationer fungera” av Dag ingvar Jacobsen och Jan Thorsvik (2008). Jag försöker gång efter annan komma på hur jag skall gå vidare.. Men har helt fastnat.. Levererar Noll!! Fick lite hjälp och stöd av kompisarna, så förhoppningsvis,, kanske jag kan komma runt det här.. Men det är svårt. Tyckte häromdagen att man började traska sig upp för den där kurvan, att man var i botten och att det började lätta med en liten stegring.. Men just nu djupdök det igen. Och paniken börjar sätta in.

Del 2 av dagen. Grupparbete ITU. Kritiskt tänkande, gå igenom boken ”Kritiskt tänkande” av Hultén, Hultman och Eriksson (2007) och se till att alla i gruppen förstår den, samt brainstorma ideer om vilka ämnen man skulle vilja använda i sin individuella examination.

Till en början kör det ihop sig pga att vi blivit tilldelat ett grupprum, som var en lektionssal, vilket innebar att vi inte kom in där, utan fick springa runt och leta upp en ny plats att vara på, vi hade turen att faktiskt hitta ett ledigt grupprum, (kanske skulle köpa en triss lott)..

När vi sedan skulle komma igång, fick jag ett samtal från sonens lärare som talade om att det blivit bråk i skolan och att sonen avvikit från platsen, antagligen gått hem. Tills det hade rett ut sig efter en del telfonsamtal, så blev tyvärr inte mitt fokus det allra bästa. Men till slut kändes det ändå som att vi löste uppgiften.

Här händer alltså en sak som gör att man tappar fokus.. Och jag upplever en svårighet, alla säger att ”Nu när ni går på högskolan, så är det studieliv som gäller” Det skall vara studier 24 timmar om dygnet. Kurserna vi går är koncentrerade och skall ske skyndsamt. En person från arbetsförmedlingen sa att vi måste studera 24 timmar, arbetsförmedlingen betalar en dyr utbildning och förväntar sig att vi kopplar bort allt annat under den här tiden.. Tex, så har jag politiska uppdrag, Arbetsförmedlingen var mycket tydlig, sån får man stå över just nu, det finns alltid ersättare i sådana sammanhang. Detta är det viktigaste ni har att göra just nu…

Men jag är 43 år, inte 20.. Jag har ett liv, som faktiskt kräver en del av mig. Jag kan inte skita i att min son har problem och blir retad/mobbad och får stryk i skolan.. Jag kan inte skita i att mina barn skall hämtas från barnomsorgen. Jag kan inte lägga hela ansvaret på familjen på min sambo. Hon har ett jobb hon skall sköta, och vi behöver hjälpas åt..

Här kan jag känna en stark frustration. Jag vill gå det här, arbetsförmedlingen vill att jag går det här. Men hur skall man kunna samköra det??  Med livet? Tveksamheten kryper på..

Kategorier:Högskolestudier
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: