Hem > Högskolestudier > Acceptera din kronotyp..

Acceptera din kronotyp..

Högskolan Väst 20121126

Jag börjar känna ännu mer panik.. Läsa,läsa och åter läsa, en massa text. Och veckorna går fort framåt.. Hur skall man hinna med? Jag läser och läser, men det blir bara en massa ord.. Vet inte vad jag läst, hur skall man få det att fastna?? Skumläsa säger dom.. men då känns det som det fastnar ännu mindre. jag har erfarenheter av skumläsning när det gäller viss lagtext som tex  arbetsmiljölagen och arbetsmiljöverkets författningssamlingar. Men ofta så visste man vad man skulle leta efter, för det var det som den typen av skumläsning gick ut på, att hitta speciell lagtext rörande ett visst ämne. I det vi håller på med nu är det mer luddigt, frågorna vi skall ha koll på är mycket större.. Vet inte hur jag skall göra, känner svårighet att sitta hemma och läsa, skall man kanske åka någonstans??

Dagen idag har varit inspirerande, vi hade den eminente Kajonius hela dagen, både i OGL kursen och ITU kursen. Kajonius, är underhållande att lyssna till, och det känns mycket bra, man hänförs av hans kunnande inom psykologin, man går från klarhet till klarhet,, underbart.

Vi började med OGL. Där det pratades om gruppen och individen. Blev varse något jag själv anammat  under mina sista år i jobbet, och det gjord jag nog mest för att jag var priviligerad   att kunna göra det.. Acceptera din kronotyp.. alltså hur och när på dygnet jag funkar bäst.. Mina arbetsdagar kunde läggas upp så att jag delvis själv avgjorde när jag började och slutade. Delvis.. Inte fullt ut, men jag är inge morgon människa, och börja arbetet klockan 6 på morgonen har aldrig vart min grej. Tyvärr så är nog samhället inte byggt som så att man kan påverka så mycket överlag, när det gäller att kunna acceptera sin kronotyp. Men om det vore så, tror jag att man antagligen skulle få mycket friskare arbetstagare..  Bara en tanke..

Vi pratade om hur man i en rekryteringsprocess behöver titta på tex OCEAN.. Men att det finns en del svårigheter att göra rätta bedömningar då ungefär 100% i en anställningsintervju aldrig är riktigt ärliga, utan man målar gärna upp en bild av sig själv både medvetet och omedvetet som passar in i situationen så man skall ligga bra till i urvalet för det nya jobbet..

Vi fick också klart för oss att oftast så minskar människors egenskaper när man går in i en ny grupp konstellation. De-individation,, Man går in i en sorts normalisering, alltså egenskaperna minskar, behovet minskar och man hamnar i en roll identitet i gruppen som blir en norm(alt).

Vi fick även en duvning i ett expriment som en viss Milgram på universitetet YALE  gjorde någon gång 1961-63. Han gjorde ett experiment baserat på hur människor fungerade under andra världskrigets tyskland, Hur det var möjligt att normalt funtade människor kunde göra helt avskyvärda saker. Han lät studenter sitta vid en apparat som var fejkad att ge ström och att studenterna skulle vrida på strömvredet när en person som var kopplad till den svarade fel på några frågor, det studenterna inte visste var att apparaten var fejk, det fanns ingen ström, och den person som var kopplad till den var bara en skådespelare. Man höjde ”strömstyrkan” varje gång personen svarade fel upp till 400 volt. Sista steget var någonstans där och då hade personen som svarade fel, ramlat ihop och var ”medvetslös” studenterna fick order att ändå vrida upp, resultatet blev att 65% vred sista hacket. Man pratar om ansvarsförskjutning.. Någon annan tar ansvar tex chefen.. eller som i detta fall experiment ledaren.. Jag gör bara som jag blir tillsagd.

Dagens andra del, ITU delen.. Vad är vetenskap.

Till att börja med fick vi reda på var vi befinner oss, genom en kurva. Vi har rusat rakt nr i avgrunden för att nu stanna upp och vända uppåt, och för att till slut nå en topp när vi gör vår examination.. Spännande.. Hoppas att det är så. Nu är det grupp arbete på gång och förhoppningsvis, skall vi kunna redogöra för vad vetenskap är när vi är färdiga..

Vi gick igenom ett ganska intressant ämne som handlade om  Kolb, s cycle. Där man påstår att det går runt i en cirkel. Upplevelse ”erfarenhet” – Reflektion- Tolkning ”glasögon” Teori – Prövning/expriment- för att återgår till upplevelse osv osv..

Och så givetvis pratade vi om kritiskt tänkande som är ledordet genom hela grejen.

Jodå, en intressant dag..

Kategorier:Högskolestudier
  1. Kajonius
    januari 8, 2013 kl. 19:58

    Ha ha. Den eminente Kajonius gläds över en kritisk blogg av en av sina favoritstudenter! 🙂

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: