Hem > SAAB > SAAB,s sista strid..

SAAB,s sista strid..

Måste bara kommentera gårdagens dokumentär i TV4.. Den om SAAB,s sista strid.

Dokumentären i sig var väl ungefär vad man kan förvänta sig. Inget direkt nytt. Mer bara ett konstaterande. Samt att Journalisten och författaren Jens B Nordström fick glänsa lite, och åter ge en bild av Victor Muller som en sektledare som är manipulativ och vet vad folk vill höra, och säger det.. Han har också en förmåga att vända det till att det blir en ”Vi mot dom” situation. Ja, han har väl antagligen rätt.. Jag var själv en av dom som fick höra det jag ville, och jag trodde nog på det. Måhända var man inte tillräckligt klar synt. Men å andra sidan…

Man pratar i dokumentären om just de saker som gick fel.. Antonov, EIB, GM, Hawtai, Kinesiska myndighter, Pang da, Youngman, Guy Lofalk och Maud Olofsson.. Visst Maud Olofsson kan man tycka, om man inte hängt med, var en förnuftig människa enligt dokumetären. Hon pratade om Victor Muller som en person som bara ångade på, och vägrade lyssna. Hon fick många gånger skälla på honom för att han inte lyssnade,, sa hon..

Men så sa hon nått i slutet.. jag citerar..

”Om man är ett gemensamt bolag, med samma plattform och samma teknologi.. Så går GM in på den kinesiska marknaden och skall sälja sina bilar, som heter FORD då.. Och så kommer SAAB som ägs av ett annat kinesiskt bolag, med samma plattform och teknologi, men då heter SAAB”

Va fasiken säger hon?? FORD??? Hon har ju ingen koll!! FORD är ju för f-n en annan stor koncern som är huvudkonkurent till GM.. (fast det känner väl alla redan till,, ? Utom fd näringslivsministern som var högst inblandad i hela SAAB historien). Detta skrämmer mig oerhört…

Man säger också att borgenärs sammanträdet i vänersborg under rekonstruktionen, var en fantastisk händelse, då Pang da och Youngman skulle rädda företaget genom att bli helägare, och att Muller skulle då sagt till Sidahl underleverantörsgruppens VD.. GM blir ett bekymmer, och då skulle det ha gått upp ett ljus för honom.

Jag vill minnas den sura resan under rekonstruktionen, där Lofalk och ev andra  krafter jobbade för att få bort Muller som ägare.. Jag vill minnas att man gjorde tappra försök med att träffa både Geely och andra kineser. För att slutligen komma överens med Youngman om att köra över Muller, Youngman hade även ett riktigt snuskigt skambud som Lofalk o dom kommit överens om.. Jag vill oxå minnas att Muller sa det redan när det blev känt att Lofalk gick bakom ryggen på honom, att GM går aldrig med på nått sånt. En affär där Muller fortfarande har kontroll var möjlig, det var inga problem med GM. Men när det blev prat om 100% kina ägande, sa dom NEJ.. (Antagligen för att de skulle konkurera ut deras FORD bilar)..

Som sagt från början var det en Holländsk entreprenör och en rysk bankir, som var kompisar, de satt och samspråkade under ett bilevent, där plötsligt den ryske bankiren kommer på den lysande idén att köpa SAAB, som helt plötsligt blivit övergivet av svenska sportbils tillverkaren Koenigsegg, och GM skulle avyttra. Den ryske bankiren visste att den Holländske entreprenören  hade goda förbindelser med GM. Och de kom överens om att göra ett försök att rädda den anrika svenska biltillverkaren. Vi vet att den som hade pengar var ryssen, Holländaren hade inga alls, (i sammanhanget räknat). Man fick köpa.. sen gick allt bara fel.. Vem som skall bära hundhuvudet  vet jag inte.. Men jag vill ändå inte skylla allt på Victor Muller. och kanske heller inte på GM, fast jag vart redigt sur på dom många gånger de senaste åren.

Vad gäller Antonov,, så vet jag heller inte vad jag skall tro. Är han oskyldig, är det en konspiration mot honom som han hävdar.. Han lade ner ganska mycket på att rentvå sig vid de första anklagelserna. Blev också friad från misstankar från både Riksgälden och GM, det var bara EIB som krånglade och Maud Olofsson.. Kanske var det bra, kanske inte?? Fanns det krafter bakom som stjälpte Victor Muller med Guy Lofalk till hjälp?? (betänk nu att detta bara är mina egna funderingar och uppfattning).

Kategorier:SAAB
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Lämna en kommentar