BMW??
Man slås av att ryktet om BMW, s intresse för SAAB,s konkursbo, börjar i vissa utländska media bli en sanning.. Frågan är, stämmer ryktena som SAAB,s UNITED spred häromdagen?? Ingen bekräftelse har gått att utröna någonstans mer än som sagt utländsk media som troligen tolkat ryktet..
Skulle BMW ryktet vara sant skulle det kunna vara en ”våt dröm” för oss SAAB arbetare.. BMW har florerat tidigare vill jag minnas, vet bara inte var jag hörde det först. Men det skulle inte vara helt konstigt om det stämmer. BMW har ett behov att ha en bil som ligger i segmentet mellan BMW och Mini, där skulle SAAB mycket väl kunna passa in. Man hade ju redan 2010 kommit överens om ett ”samarbete” eller om man skall kalla det ett avtal där SAAB skulle köpa motorer av BMW.
Frågorna är ganska många ändå. Hur har man tänkt sig att fortsätta tillverkningen i Trollhättan? Visst det går att trycka in nån BMW modell i fabriken, för GM lär väl aldrig släppa tekniken till dom. Utvecklingen är fortfarande långt borta gällande phoenix, men det är klart att den skulle säkert kunna gå att skynda på med BMW teknikers hjälp.
Men ännu är det bara ett rykte, och frågorna är även i detta fallet många.. Men som sagt ryktet är inte helt osannolikt, då det florerat ganska mycket om europeiska intressenter.
Sen en annan sak, vi har styrts av tyskar tidigare. Är dessa tyskar likadana som GM tyskarna? Nä, troligen inte.. GM tyskarna skulle hävda sig i den stora koncernen som ytterst styrs från USA. Och man ansåg att SAAB var mer konkurent än en del av samma koncern. BMW tyskarna behöver inte hävda sig och BMW är ett lite mer, för att inte säga mycket mer exklusivt varumärke än både GM och Opel..
I övrigt kan man läsa i dagens media att källor talar för att Volvo har lagt bud på utrustningen i fabriken, bara utrustningen inte att ha tillverkning i fabriken. Är detta en helhetslösning enligt KK förvaltarna? Kan det ju vara om man ser det till att VOLVO i detta fall kan behöva anställa mer folk till Torslanda. Men om jag tolkat KK förvaltarna rätt, så är helhetslösningen först och främst att få igång biltillverkning i Trollhättan. Och det är väl bara att hoppas att det är så.
Jonas Fröberg Svenska Dagbladet, skriver idag att VOLVO vart tydliga på att skilja VOLVO från Kina och inte bygga bilar på teknik och plattformar från VOLVO i Kina , för att bevara varumärket, samtidigt som det går mer o mer upp för allmänheten att Kinesiska staten börjar bromsa upp utländska varumärken för att gagna egna inhemska märken.
”Annorlunda uttryckt har kinesiska staten släppt in västmärkena i den varma fållan och låtit dem växa i Kina. Som ett drivhus. Nu agerar de smart och skördar genom att tvinga av dem teknik till nya kinesiska bilmärken i nya samriskbolag – om de vill stanna kvar.”
VOLVO tvingas alltså in i Kina, och frågan är vad händer i längden med VOLVO Torslanda? Som i dag sägs gå lysande?? Och vad händer med SAAB om de hamnar i händerna på Youngman? Youngman säger att det finns bilproduktion i Sverige om 5 år.. Jo det kan dom ju säga, men hur ser den ut? Och blir det så att SAAB inom en tioårs period äts upp av Youngman och försvinner från Trollhättan??
Oron växer för Kina, Brightwell känns mer (även om det finns tveksamheter även där) fördelaktigt om vi skall pånått sätt ha en produktion kvar i framtiden.. Och BMW,, ja, som sagt det vore nått det..