Hem > Uncategorized > ”Han kan allt han också”..

”Han kan allt han också”..

Jag skall berätta ett par historier tänkte jag, angående det jag påbörjade tidigare, läs Mardröm . Jag skall försöka att inte bli så politisk i mina berättelser, men jag vill ändå tala om vad som händer i dagens skola, och hur ett tioårigt barn upplever det. Alltså sett från barnets sida, och inte från lärare som hela tiden talar om att barnet själv kan också, barnet har haft en dålig dag.. ”barnet tjafsar med allt och alla och tillslut blir det kaos”. ”Barnet har gjort framsteg, men har ofta dåliga dagar och skyller på att han är trött, det är därför det blir som det blir”.. Någonstans brister det, stödet som behövs för barnet finns inte, för det finns inte tillräckligt med resurser. Barnet har svårt i skolan, barnet har haft svårt i skolan redan från det han började förskoleklass. Han har uppenbarliga konsentrationssvårigheter, och fattar han inte de uppgifter han skall göra i skolan direkt, så blir allt fel.. Många turer har gjorts, handlingsplaner har skrivits. Psykologisk utvärdering har gjorts, utan resultat i att det skulle vara något på fel barnet.. möjligen att han har stor prestationsångest. Man gör en del åtgärder i skolan och framsteg görs.. Men samtidigt ökar hoten och våldet i barnets skoldag.

Ett antal klasskamrater utgör sig för att vara lite extra ”coola”, och går runt på skolgården som att de är lite för mer.. De retas och hotar. Barnet i fråga har svårt att bemästra när han blir retad och svarar tillbaka.. vilket innebär att han hotas och även vid ett tillfälle blir nedslagen.. skolmiljön blir ett gissel, och en ångest som inte leder till att barnet trivs, och han vill ännu mindre gå i skolan.

Lärarna snöar in på just att han har haft en dålig dag, det är alltid han som har en dålig dag.. ”Vi låter honom välja, att vara inne på rasterna, så han slipper att hamna i bråk, när han har sina dåliga dagar”.. ”Och han vill det själv”

Nu tänkte jag berätta en historia, och jag kommer skriva fler,, om hur barnet upplever det och inte alla andra, för naturligtvis finns det säkert en annan historia om någon annan inblandad skulle berätta den.. Men händelsen och upplevelsen är något som en individ upplever den..

Låt oss kalla barnet för ”Jimmy” …Jimmy är 10 år, Jimmy har en del problem i skolan, det mesta är att han känner sig ofta värdelös för att han inte förstår, han tycker heller inte om skolan för han tröttnar lätt, och tycker inte det är roligt.. Han har också ett problem i att han klarar inte av att ta en konflikt på ett lugnt sätt. Utan svarar emot utan att tänka på konsekvenserna, och då hamnar han i bråk, de bråk som han är så rädd för…

Det finns ett antal klasskamrater som Jimmy säger att dom är ”Gangsta” dom går runt på skolgården i ”Bling bling” kläder, och är det någon som muckar så kommer dom och talar om att man skall passa sig för annars skall man få stryk.

Låt oss kalla dom Leif, Conny och Nickolas. Jimmy har flertalet gånger under sin skolgång konfronterats med dessa coolingar. Men det har tilltagit det senaste året. Det påpekas och skolan säger sig vara medvetna, och ”man jobbar på det”..

Vid ett tillfälle har man haft gymnastik.. i vanlig ordning så har det trackats och retats under ombytet efter gymnastiken. Jimmy har en ny jacka med pälsfoder i luvan. Han drar upp luvan över huvudet för det är lite kyligt ute. Leif ser detta och kommenter omgående.. – Har du ny jacka? -Ja.. – Du ser ut som en tjej med den luvan.. – Du får tjej frisyr när du har den luvan.. Haha ha ha..

Och så fortsätter det, -Jimmy är en tjej.. Hahaha… Jimmy blir ledsen, och svarar tillbaka, – Ja, men du då? Du har ju en Bögfrisyr.. Leif blir rasande, mot att Jimmy svarar emot.. Och hotar med stryk.. Det finns vuxna med och avstyr,, men senare så har Leif gjort klart för Jimmy att får han bara tillfälle så skall han ge Jimmy en jävla omgång..

Jimmy blir rädd, paniken och skräcken inför det som komma skall gör att han springer in i klassrummet och håller sig undan.. Han gömmer sig bakom en skärm. En lärarinna kommer in i klassrummet och motar ut Jimmy, där får han inte vara, hon lyssnar heller inte till varför Jimmy befinner sig där.. När Leif nu får syn på Jimmy, som han inte hittat fast han och hans kompisar letat, så ser han svart.. Nu jävlar skall Jimmy få för att han tykade tillbaka.. och sa att jag hade Bögfrisyr.. Han rusar fram till Jimmy och puttar till honom och skriker att du skall passa dig, Jimmy reagerar rent instinktivt, med att lyfta upp handen och träffar Leif i huvudet.. Leif laddar nu en höger med full kraft, och slår Jimmy i huvudet så han går i golvet.. Lärare kastar sig emellan och andra barn tycker att det de upplevt var mycket obehagligt.. Man pratar med barnen och ”reder ut det hela”, man säger att saken är utagerad..

Saken kanske är utagerad för den gången men retandet och kivandet fortsätter och fortsätter .. Jimmy är rädd,, men Jimmy har ”bara dåliga dagar” och Jimmy ”Kan allt han också”..

Det är alltid Jimmy som har dåliga eller bättre dagar…

Det jag vill påpeka är de bristande resurserna, skolan reder inte upp problemen, när man påpekar att stödet inte är tillräckligt, så blir svaren att jo det är dom visst, och vi kan inte göra mer för vi saknar pengar.. så vi får försöka göra det bästa med de medel vi har, och förallt i världen de saker som gjorts även om de inte vart tillräckliga, så har de insatser gett ett visst resultat..

Fler barn har varit hemma från skolan för att de vart rädda, för att det är kaos i klassen. Känns olustigt, och frustrerande,, och detta sitter jag och är med i och skall fatta politiska beslut.. Men vad hjälper det när styrande politiker anser att skolan har de resurser de behöver,, bara att ”de måste börja jobba smartare”..

Jag skall berätta fler historier, sånt som gör att jag blir orolig, och sånt som gör att jag känner mig maktlös och får ångest…. Framförallt som förälder..

Kategorier:Uncategorized
  1. Pia Sturm Nordh
    januari 27, 2012 kl. 10:30

    Det har inte med resurser att göra. Det är lärare som inte vill ta i problemet. Så har det alltid varit oavsett resurser. Det är barnets fel mycket enklare att säga så än att faktiskt göra något. Hela min skolgång har gått åt helvete pga lata lärare. Tycker att den lönen lärare har idag motsvarar förtjänst eller ja ska jag vara ärlig de borde ha lägre lön.

    • januari 27, 2012 kl. 10:45

      Jag är ledsen för din skull och dina egna upplevelser av skolan.. Men i detta fall så är det resurser, jag har gått igenom detta i 5 år, resurser har minskats, klassers storlek ökats, fler barn med särskiltbehov har ökat, utan att de får det stöd som behövs, skolan har dragit ner sina och det har sparats i 40 miljoner de senaste åren i just resurser o personaltäthet. Jag pratar just om resurser och personal,, inte just specifikt lärare.. Jag måste själv välja att behålla mitt barn hemma för han mår dåligt, jag kämpar varje dag för att få honom att förstå vad viktigt det är med skolan.. och precis som du säger på -80 talet var det ett helvete o vara dyslektiker,, på 50 talet fick morsan stryk i skolan för att hon var vänsterhänt.. Men nu 2012, borde väl insikten vara såpass att alla har olika förutsättningar, precis som även den nya skollagen trycker på.. Att vara lärare och lära ut saker är en sak, att ha tid för alla är en annan, och en tredje är att kunna avstyra och se problemen.. Krympande resurser, bidrar till problem, det är min bestämdaste uppfattning…

  2. Kerstin Lundskog
    januari 27, 2012 kl. 11:06

    Å vad jag känner med dig och de barn som blir utsatta för detta!

  1. januari 28, 2012 kl. 11:31

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: