Hem > SAAB > Ödsligt och tomt.

Ödsligt och tomt.

Ja.. Det blir ödsligare och ödsligare i SAAB fabriken på Stallbacka i Trollhättan. Igår var jag inne för att sortera, slänga och städa upp på mitt kontor, jag hade en kollega som sällskap i ungefär 2 timmar, i övrigt var jag själv. Helt själv, i en fabrik som går på minsta möjliga energi.. ner släkt  och kallt. Alldeles tyst.. näst intill en spöklik tillvaro.

Allting blir mer och mer påtagligt, först konkurs beskedet, sedan anmälan till arbetsförmedlingen, första träffen med jobbcoachen, uppsägningsbeskedet som kom som rek brev på posten. Och i dag stod det också helt klar mig att man är arbetsbefriad och skall inte komma tillbaka till företaget igen efter den 19 januari, (ja nån gång under uppsägningstiden eller sista anställningsdag skall man lämna id kort o nycklar).

Nu börjar man fundera vad skall det bli? Jag anser fortfarande helt fullt och fast, att SAAB eller bilfabriken kan återuppstå, det finns mycket som talar för det. Det som stör mig är lite det att, en gång fick staten chansen att bidra till SAAB,s överlevnad, precis som både tyska, franska och framförallt amerikanska fick möjligheten. Men då hette det att ”Vi skall inte äventyra skattebetalarnas pengar”.

”Det går bra för Sverige” säger Anders Borg.. Undrar var? Inte här iallafall. Och tänk vad vi kommer kosta staten och skattebetalarna pengar nu när vi kastar oss ut i arbetslöshet, och det verkar som den kommer att skena iväg. Känner inte igen det där att det skulle gå så där fantastiskt bra.

Nu när man tittar på situationen och hur den ser ut runt omkring oss, känns det ungefär som att stå inför ett bungyjump hopp och inte riktigt veta om linan är anpassad efter min vikt.

Återigen GM erbjöd staten/Sverige att gå in o ta över verksamheten innan man bestämde sig för att lägga ner.. Staten ansåg att de inte hade något ansvar, utan det var ägaren som skulle reda ut sina problem och ta sitt ansvar. Detta resulterar nu i att vi blir ungefär var 3 dje Metallare i västsverige som inte har något jobb, i slutet av detta år. Framtidsutsikterna är inte speciellt ljusa, om man nu bara ser till att bilfabriken mot alla odds inte skulle återstarta på nått sätt.

”Men det är väl klart att man inte kan lägga pengar på en fabrik som bara gått med förlust de senaste 20 åren” Den vanliga klyshan från folk som inget begriper. Läs gärna, Ännu har hon inte sjungit.. En blogg jag skrev i höstas, då jag var lite trött på just det där snacket..

Återigen säger jag samma sak, det är bråttom nu.. Gör upp fort om en försäljning, så det eventuellt går att reparera innan det blir total kaos på västsvensk arbetsmarknad…

Kategorier:SAAB
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Lämna en kommentar