Fortfarande ?
Jag är helt otroligt nyfiken på hur det förhåller sig. Blir liksom inte riktigt klok på det här. Jag skrev häromdagen om att P4 Väst och Aftonbladets Robert Collin påstod saker kring SAAB. Rekonstruktören Guy Lofalk skulle enligt väldigt säkra källor gått bakom ryggen på SAAB ledningen och uppenbarligen gått regeringens ärende i rekonstruktions frågan, och mer eller mindre gjort upp med Li Shu Fu, Vd för Geely.
Det är fortfarande bara P4 Väst som står på sig om storryn, ingen annan har tagit upp det, mer än ev någon liten notis, där man hänvisar till P4 Väst och deras källor. Ingen, inte ens P4 väst har lyckats att få sina påståenden verifierande. Enligt branschtidningen automotives China säger Geely,s pr-chef, Yang Xueliang att man inte är intresserad av att gå in i SAAB, men att man haft samtal med en tredjepart i ärendet, (skulle kunna vara Lofalk, skulle kanske kunna vara svenska ambasadören?). Vet inte vad som stämmer, vem och när den tredje parten skulle ha träffat Geely säger han inte. Men Aftonbladet och P4 Väst står på sig, och att träffen med Li Shu Fu skulle skett i fredags, och Lofalk skulle legat bakom detta.
Man påstår också att SAAB ledningen tappat förtroende och vill byta ut Lofalk. Vilket tillbakavisas från SAAB,s informations avdelning. man säger att man fortfarande har förtroende för Lofalk.
Jag blir allmänt störd av det som händer just nu, söker med ljus och lyckta efter information, men ingen mer än P4 Väst har koll, och har källor högt upp som är insatta i processen. Konstigt tycker jag, inte ens Dagens industri som brukar vältra sig i negativa orgier kring SAAB har sagt nått??
Om man går tillbaka tre dagar i tiden närmare bestämt till fredagen den 7 oktober, och tittar i Sydsvenskan. Så kan man läsa att Yougman,s Vd Rachel Pang har pratat med sydsvenskans medarbetare, där säger hon att de rykten som blossat upp i svensk media inte stämmer. Youngman tänker fortfarande fullfölja sina ideer om att investera i SAAB. Hon berättar också att de haft ett bra möte med ett utvärderingsteam från superdepartementet NDRC.
Hon ställer sig frågande till dessa medieuppgifter som talar om en svensk frustration över att Youngman och Pang da ännu inte lagt in 640 miljoner kronor (70 miljoner euro) i Saab. Saab har beskrivit summan som ett slags förskott på de 2,2 miljarder kronor som kineserna köper in sig med.
Rachel Pang Säger att dröjsmålet beror på att Saab ännu inte uppfyllt sin del av villkoret. Pengarna var ett brygglån i utbyte mot att Saab ska ge Youngman teknologin relaterad till Phoenix-plattformen. Phoenix är Saabs stora framtidssatsning och är planerad att ligga till grund för nästa generations 9-3:or.
-När de fört över teknologin på ett escrowkonto [ett säkerställt konto] så kommer vi att betala pengarna, säger Rachel Pang.
Uppgifterna om att Volvos ägare Geely är på väg in istället tillbakavisar hon bestämt.
– Du vet hur det är i Kina. De skulle inte tillåta två företag att tävla om Saab.
”De” är NDRC, det kinesiska superdepartementet som måste godkänna alla kinesiska utlandsinvesteringar. I helgen besökte ett utvärderingsteam från NDRC Youngman och Pang Da.
– Vi hade ett mycket bra möte. Bara det att de besökte oss nu under den kinesiska nationaldagshelgen visar att de är seriösa och vill bli klara snabbt, säger Rachel Pang. Enligt rådande policy i Kina kan det bara finnas en ansökan inne åt gången per utländskt bilbolag.
Hon vill dock inte kommentera när eller om NDRC:s eventuella godkännande kommer.
Ja,, vad skall man tro?? Men en sak är ju säker i allafall att det tidigare påståendet att SAAB skulle vända sig till tingsrätten i dag och få Lofalk utbytt stämde ju inte.
Men visst är det konstigt, och det är klart att man blir fundersam när ”överbryggnings” pengarna inte dyker upp, vi är ju liksom beroende av dem om rekonstruktionen överhuvudtaget skall kunna fortgå.
Än så länge så tror jag att P4 Väst har fel, och att det som Sydsvenskan skriver efter att ha pratat med Rachel Pang stämmer bättre, och är det så att det kommer ett positivt besked från NDRC i slutet av veckan, så kommer nog pengarna.. Men naturligtvis, helt säker är jag inte.. vad som helst kan tydligen hända i Dokusåpan SAAB….
Kanske har Kineserna haft Ö-råd och röstat ut Saab?