”SAAB överlever 3 månader”
SAAB överlever 3 månader satt under rekonstruktion. Den bedömningen gjorde advokat Rolf Åbjörnsson vid förra SAAB rekonstruktionen, detta sade han i en artikel daterad 2009-02-19. Han hade fel….
Guy Kent Albin Ivar Lofalk, tilltalsnamn Guy, advokat som jobbar med konkurser och företags- rekonstruktioner. Denna värld som handlar om konkurser, präglas av två män den ene är Guy Lofalk och den andre Rolf Åbjörnsson (kristdemokrat). När det handlar om lyckosamt arbete så är dessa två jämnbördiga, men de har för vana att hela tiden tycka tvärtemot. Åbjörnsson har vid flera tillfällen riktat skarp kritik i media kring Lofalk och kallat honom för katastrof och andra inte allt för trevliga saker.
Guy Lofalk började sin bana som advokat 1990, och har i stort jobbat med konkurser och med att hjälpa krisdrabbade företagsedan dess. 1996 kom en ny lag som handlade om företagsrekonstruktioner, detta fick Lofalk upp ögonen för, och blev i och med detta sveriges stora rekonstruktör. Han har haft både med och motgångar under sina år som verksam inom detta område.
Bla har han rekonsruerat ett PR företag vid namn Rikta, och ett pappersbruk i Klippan. Det diskuteras i huruvida han lyckats eller inte, när det gäller bruket i klippan hjälpte han till så åtminstone en del av det gamla bruket med anor sedan 1573 lyckades överleva.
Lofalk blev inblandad i SAAB,s rekonstruktion 2009, den varade i 6 månader och omsättningen för Lofalks advokatbyrå ökade med 500 %. Även där diskuteras om Lofalk lyckades eller inte. Men tittar man på utgången när SAAB valde att gå ur rekonstruktionen så kan man se att krisen var vänd, man hade lyckats få ner sina skulder och utgifter, att sedan det inte lyckades fullt ut för att man inte kunde ta tillvara på resultatet av rekonstruktionen det är inte Lofalks fel. Utan snarare General motors, rekonstruktionen utfördes under GM,s ägarskap, för att SAAB skulle bli ett eget bolag som skulle kunna gå att sälja. SAAB hade då skulder på drygt 10 miljarder kronor. När man gick ur hade man ett stabilt läge med en affärsplan som skulle kunna få fart på allt igen. Som sagt skulderna var borta, och man hade ett avtal med Koeningsegg group. Sedan att det inte höll hela vägen där Koeningsegg drog sig ur, och general motors bestämde sig för att lägga ner, och gav V.Muller andra förutsättningar än vad Koeningsegg hade, är ju inte heller Guy Lofalks fel.
I dag tror jag att Guy Lofalk kan få företaget på fötter igen, och idag är föutsättningarna annorlunda (sämre säger en del), Idag ägs inte företaget av världens största bilkoncern som skiter högaktingsfullt i ett litet skitföretag med 3500 anställda och som har ca 1% av försäljningen på den stora bilmarknaden, en liten aktör bland många, många stora.
När det gäller V. Muller, så känner jag både ock, jag beundrar mannens energi, och osvikliga entusiasm. Sedan vet jag inte vad jag tycker om hans sätt att driva företaget, han har många gånger pratat och vart alldeles för nonschalant mot media, vilket kan ha bidragit till den situation vi befinner oss i idag.
Men som någon frågade mig för nån vecka sedan, vad tror du om SAAB? Jo, jag tror på nästan vad som helst nu.. För det som hänt de sista 5 månaderna är helt otroligt, och något som kommer att skrivas in i historie böckerna, för det som hänt skall egentligen inte kunna fungera. Viktor Muller är, säga vad man vill men en helt enastående man, det finns inte dess like. Antingen så lurar han röven av oss alla, eller så löser han problemen så att vi kommer att blomstra som aldrig förr,,
Men Guy Kent Albin Ivar Lofalk, kommer att leda SAAB ur en kris återigen, hur det kommer se ut när han är färdig vet bara han, men jag är övertygad om att när han är klar står vi inför läge där förutsättningarna är så bra som de kan bli..